آفتاب

عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در کشورهای مختلف جهان

عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در کشورهای مختلف جهان

شیعیان و ارادتمندان به مکتب عاشورا در سراسر جهان در تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان با حضور در مساجد، تکایا و هیئت‌های عزاداری، محبت و عشق خود را نسبت به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش به نمایش گذاشتند.

شیعیان و ارادتمندان به مکتب عاشورا در سراسر جهان در تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان با حضور در مساجد، تکایا و هیئت‌های عزاداری، محبت و عشق خود را نسبت به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش به نمایش گذاشتند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گزارش مراسم عزاداری که در کشورهای مختلف جهان به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، به شرح زیر است:

یونان

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی، همچون دیگر نقاط جهان امسال نیز با حضور شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آتن برگزار شد.

مراسم سوگواری از شب چهارم محرم در اقامتگاه سفارت با حضور سفیر و کارمندان سفارت و رایزنی فرهنگی و با مداحی محمدرضا خرمیان از قاریان ممتاز بین‌المللی و از پرسنل وزارت امورخارجه برگزار شد.

مراسم شب تاسوعا، شب عاشورا و روز عاشورا با حضور مبلغ اعزامی حجت‌الاسلام والمسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، سفیر و کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی و دیگر نهادهای دولتی مستقر در آتن، دانشجویان و ایرانیان مقیم در تالار پارس برگزار شد.

در شب تاسوعا پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین نواب و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط خرمیان، نواب به ارائه سخنان خود در سه بخش مسائل شرعی، نکته اخلاقی و بررسی واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) پرداخت. مسائل شرعی و اخلاقی ارائه شده، در باب مسائل مبتلابه جوانان و شرایط زندگی در خارج از کشور بود که وی به ذکر چند نکته اکتفا کرد.

وی در بخش اصلی سخنان خود به بررسی علت بزرگداشت حرکت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا پرداخت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به وجود فرهنگ بزرگداشت ایثارگران و فداکاران در هر ملتی از کتاب‌های درسی گرفته تا اهدای گل به بناهای یادبود سربازگمنام که سمبل ایثار و فداکاری در راه انسان‌ها هستند، افزود: آیا غیر از این است که امام حسین (ع) جان خود و یاران با وفایش را در راه آزادی و رهایی نوع بشر از قیود بندگی ستم فدا کرد؟ آیا این فداکاری سزاوار قدردانی و تجلیل همه انسان‌ها در طول تاریخ نیست؟

این مراسم با مداحی و نوحه سرایی توسط خرمیان و سینه زنی عاشقان امامت و ولایت ادامه و با پذیرایی بر سر سفره اطعام امام حسین (ع) پایان یافت.

در مراسم شب عاشورا نیزحجت‌الاسلام والمسلمین نواب ضمن اشاره به اهمیت نماز از دیدگاه امام حسین(ع) در روز عاشورا به طرح مسئله شرعی در مورد وجوب نماز پرداخت و در باب مسائل اخلاقی به رعایت راستگویی و امانتداری اشاره کردهو امام حسین (ع) را مظهر صداقت و راستگویی دانست.

این عضو هیئت امنای دانشگاه بین المللی المصطفی(ص)در بخش اصلی سخنان خود به تبیین کلمه « ثار الله» پرداخت و گفت:" خون در نزد همه فرهنگ‌ها دارای ارزش و مقام والایی است و تاریخ شاهد بسیاری از خونخواهی‌ها بوده است. امام حسین(ع) از آنجا که خون خود را تنها در راه دین خدا و اعتلای کلمه حق در طبق اخلاص نهاده و با خود خدا معامله نموده است پس خود خداوند هم خونخواه و منتقم اوست و کلمه « ثارالله و ابن ثاره » که در زیارات می‌خوانیم به معنای این است که این حسین (ع) فرزند پدری چون علی (ع) است که خون با ارزش خود را در راه خدا فدا کرد و هم او منتقم خون آنهاست."

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: " توحیدی‌ترین قیامی که در تاریخ سراغ داریم قیام حسین بن علی (ع) است".

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در روز عاشورا نیز با اشاره به مسئله رعایت حق الناس و اموال عمومی به مستمعین متذکر شد که از نگاه شرع مبین و احکام فقهی، صدمه به اموال مسلمین و غیر مسلمین هر دو حرام است و رعایت حق الناس فقط مختص به رعایت در داخل مرزهای کشور اسلامی نیست بلکه هیچ کسی حق ندارد حتی به اموال عمومی غیرمسلمانان در هیچ کشور دیگری لطمه‌ای وارد کند که در این صورت حق الناس بر گردن او خواهد بود.

وی به رعایت خوشرفتاری و اخلاق حسنه اشاره کرد و گفت: جمعیت بالای 200 میلیون نفری که در اندونزی مسلمان هستند دین خود را مدیون بازرگانان مسلمانی هستند که تنها از رهگذر خوشرفتاری و اخلاق حسنه دیگران را به پذیرش دین مبین اسلام دعوت کردند و نه عالمان دینی.

وی درباره واقعه عاشورا به بررسی سیر تاریخی این رویداد مهم از جریان غدیرخم تا روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در تمامی فرمایشات و خطبه‌هایشان از روز عرفه حج سال 60 هجری گرفته تا منزلگاه‌هایشان در مسیر کربلا بر مراتب گمراهی دستگاه فاسد بنی امیه اشاره و اعلام کرد: از بین دو راهی «ذلت» و « مرگ» هیچگاه راه اول را انتخاب نخواهند کرد و ننگ ذلت را از دامان پاک خاندان مطهر رسول خدا (ص) دور می‌دانستند تا اینکه در عاشورای سال 61 هجری قمری پس از قیام به اصلاح انحراف پنجاه ساله‌ای که در دین جد خود می‌دیدند خون پاک خود و72 تن از برگزیدگان امت را تقدیم این امر مقدس و بزرگ کردند.

بلغارستان

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اقدام به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) در دهه اول ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسنی در کشور بلغارستان کرد.

این مراسم هرشب با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مفید کیائی‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و مداح اهل بیت (ع) حاج محمود سواری دهقی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با حضور جمعی از خانواده‌های ایرانیان، عراقی‌ها، افغانی‌های مقیم و بلغاری‌های مسلمان و نیز اقشار مختلف برگزار شد.

در طول این10 شب ضمن انجام سخنرانی در خصوص قیام عاشورا، به مرثیه سرایی، سینه زنی و قرائت زیارت عاشورا پرداخته شده و در پایان هرشب عزاداران حسینی میهمان سفره اطعام ابا عبد الله الحسین (ع) قرار می‌گرفتند.

در آغاز دهه محرم کیانی رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان طی سخنانی بیان کرد: بزرگترین هدف ما نشر و گسترش فرهنگ عظیم اسلامی است و ایام محرم این فرصت را در اختیار ما نهاده تا فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی را به جهانیان و دوستداران اهل البیت (ع) در خارج از کشور معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید کیائی‌نژاد مبلغ اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: امتیازات امام حسین (ع) در میان سایر ائمه اینکه ائمه (ع) همه از نسل امام حسین (ع) هستند، شفا در تربت او نهاده شده است، دعا در زیر قبه او مستجاب است، افرادی که به عنوان زائر در کربلا مشرف هستند، آن روزهای زیارت جزء عمرشان محسوب نمی‌شود.

وی افزود: مسئله ابتلا و امتحان در طول تاریخ برای تمام افراد بشر وجود داشته و این امتحان برای شناسائی صادق از کاذب ،سره از ناسره و مومن از منافق است. در این امتحانات الهی حتی انبیاء عظام الهی و ائمه بزرگوار دین هم مستثنی نبوده‌اند و آیات و روایات بسیاری در تایید این مطلب وجود دارد.

بر اساس این گزارش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نیز بصورت با شکوهی در محل این نمایندگی برگزار و عزاداران حسینی در ظهر روز عاشورا نماز جماعت را به امامت حجت الاسلام و المسلمین کیائی‌ نژاد اقامه کردند.

ایتالیا

مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرهای رم، میلان، آرتزو و تورینو برگزار شد.

مرکز شیعیان المهدی در شهر رم، مرکز امام علی (ع) در میلان، مرکز التوحید در تورینو و مجتمع شهید باهنر رم در دهه اول ماه محرم میزبان عزاداران حسینی در ایتالیا بودند. جامعه شیعیان ایتالیایی در کنار شیعیان ایرانی، پاکستانی، افغانی، لبنانی و عراقی در سوگ سالار شهیدان کربلا اشک ماتم ریختند و علاوه بر عزاداری و سینه زنی، از بیانات اساتید و روحانیون شیعی در این مدت بهره مند شدند.

خانواده های ارگانهای ایرانی مقیم رم هم مثل سایر شیعیان این روزها را گرامی داشته در خصوص رشادتهای امام حسین ، و فلسفه قیام عاشورا در پای منبر روحانیون شیعی نشستند و از معرفت دینی مکتب حسینی بهره بردند .

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی که برای سخنرانی در محفل عزاداران شیعه ایتالیایی، ایرانی و افغانی حضور یافته بود با ذکر احادیثی از امام حسین (ع)، مکتب حسینی را مدرسه عشق، جنب و جوش و تلاش و فداکاری دانست و گفت: حسین ابن علی (ع) دریائی از معرفت الهی بود که در طول سفر خود به کربلا گوشه‌ای از این معرفت را به پیروان خود تعلیم داد و این تعلیم نه فقط در تئوری بلکه بصورت عملی هم، مفهوم شهادت و ایثار و مکارم اخلاقی برای عاشقان ره عشق هم تعلیم داده شد.

ابوالقاسمی خطبه‌ای از امام حسین (ع) را به مدت 5 شب برای عزاداران حسینی قرائت کرده و مفاهیم مندرج در آن خطبه را برای حضار تبیین کرد.

وی گفت: حسین ابن علی (ع) در قیام عاشورا فقط برای شهادت و کشته شدن نرفته بود بلکه ایشان اهدافی را دنبال می‌کرد که در خطبه خودشان، آنها را بازگو کرده است و یکی از آن اهداف ایجاد اصلاحات در امت جدش پیامبر اکرم (ص) و امر به معروف و نهی از منکر بود و برای همین بود که حسین (ع) با خانواده‌اش و کودکان خود به صحرای کربلا رفته بود و هرچند که نتیجه این سفر جز شهادت نبود ولی حسین (ع) دنبال هدفی بود که معارف الهی را در تاریخ ماندگار کند و همین خصلت بود که بیش از 1400 سال است که میلیون‌ها انسان در عاشورا ندای حسینی را لبیک می‌گویند و بر مظلومیت آن بزرگوار می‌گریند. آنچه امام حسین (ع) برای بشر تعلیم می‌دهد درس زندگی، عشق و محبت و نیکی به دیگران است و ما این را از بیانات و خطبه آن حضرت کاملا درک می‌کنیم.

مراسم عاشورا در این شهرها با شکوه بیشتری برپا شد و جمعیت انبوهی از عاشقان حسینی با تجمع در مراکز دینی و اسلامی ایتالیا به عزاداری پرداختند.

بر اساس این گزارش، گوهری از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) هم در دهه اول محرم، عزاداران حسینی را در شهر رم با ذکر مصائب آن حضرت و با ذکر نکاتی اخلاقی و دروس زندگی به فیض رساند.

چین (پکن)

به مناسبت ماه محرم و ایام ماتم حسینی و تاسوعا و عاشواری حسینی، مجالس سخنرانی و عزاداری و نوحه خوانی با حضور ایرانیان مقیم پکن از شب اول ماه محرم در نماز خانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

در این مراسم ابتدا زیارت عاشورا قرائت و در ادامه حجت‌الاسلام شریعتی در سخنانی با طرح سلسله مباحثی درباره سیره حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، زوایای مختلف قیام آن حضرت را تبیین می‌کرد.

این مراسم با مرثیه خوانی و سینه زنی به پایان می‌رسید. سخنران مراسم هفتم ماه محرم الحرام غلامرضا اعوانی بود که درباره عشق و محبت در اندیشه اسلامی و تعابیر عرفای اسلامی در این مقوله سخنرانی کرد.

هم وطنان مقیم پکن با شور و شوق در این برنامه‌ها حضور می‌یافتند و با عزاداری و نوحه خوانی و سینه زنی عشق و علاقه خود را به محضر سید الشهدا (ع)و شهدای کربلای معلی ابراز می‌داشتند.

عزاداری هم وطنان از شب هفتم ماه با حضور داوود احمدی‌نژاد ذاکر و مرثیه خوان اهل البیت(ع)، اعزامی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شور و حزن دو چندان یافت.

در روز عاشورا، سوگواران و سینه زنان حضرت سید الشهدا (ع)در فضای سیاه پوش نماز خانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، پس از عزاداری پر شور ، مقارن ظهر، با صدای موذن در صفوف نماز ایستادند و فریضه ظهر را به جماعت، بجا اوردند.

قزاقستان(آلماتی)

مراسم ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور حجت‌الاسلام والمسلیمن محمد رضا عباسی از ششم ماه محرم در شهر آلماتی برگزار شد.

عزاداری مراسم سوگواری سالار شهیدان با حضور شیعیان وعاشقان آن امام همام از اتباع ایرانی، قزاقی، آذربایجانی، افغانی و پاکستانی در محل حسینیه ثامن الائمه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آلماتی برگزار شد.

پاکستان(کویته)

با حمایت خانه فرهنگ کویته، مراسم تاسوعای و عاشورای حسینی و همچنین شام غریبان اباعبدالله با حضور یحیوی سرکنسول ایران و سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ و کلیه مامورین اعزامی به همراه خانواده‌هایشان در محل سرکنسولگری برگزار شد.

در این مراسم برنامه‌ها با قرائت قرآن کریم توسط واعظ شروع و سپس زیارت عاشورا قرائت شد و در ادامه سخنرانی یکی از علمای برجسته کویته ( که سالیانی در مدرسه علمیه قم تحصیل نموده) درخصوص اصحاب حضرت امام حسین (ع) و سپس مداحی و روضه خوانی برای امام حسین (ع) انجام شد.

سنگال

به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و تاسوعا و عاشواری حسینی، مراسم عزاداری آن حضرت توسط پیروان أهل بیت(ع) در داکار و دیگر مناطق جمهوری سنگال و نهادهای رسمی ایران در این کشور مانند رایزنی فرهنگی، سفارت و دانشگاه المصطفی با شکوه فراوان و انسجام ویژه‌ای برگزار شد.

موسسه اسلامی اجتماعی داکار با مدیریت شیخ عبدالمنعم زین( خلیفه ی عام پیروان أهل بیت در سنگال)، مؤسسه المزدهیر با هدایت شریف حیدرا( رئیس مؤسسه)، موسسه عمل و تلاقی با مدیریت شیخ حسین، مسجد درویش و مساجد پیروان أهل بیت در دیگر شهرهای سنگال مانند تیئس، فتیک، کاولاک و زینگشوت برگزار شد.

مراسم سوگواری حسینی نیز در محل رایزنی فرهنگی کشورمان و با مشارکت ایرانیان مقیم، اعضاء سفارت و دانشگاه المصطفی العالمیة به مدت 10 شب و با برنامه‌هایی مانند تلاوت قرآن توسط رایزن فرهنگی، سخنرانی سید مرادی( رئیس دانشگاه المصطفی)، خواندن زیارت عاشورا، مداحی و پذیرایی با حضور سرپرست سفارت، رایزن فرهنگی و رئیس دانشگاه المصطفی و تعدادی از شیعیان عراقی و لبنانی برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1002808

وبگردی