آفتاب

ذخایر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان تا سال 2025 دو برابر می‌شود

ذخایر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان تا سال 2025 دو برابر می‌شود

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان تحقیقاتی مستقل آمریکایی، پاکستان در مسیری قرار دارد که تا سال 2025 به پنجمین کشور بزرگ انرژی هسته‌ای بدل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از هفته‌نامه تایم، گزارش اتاق فکر بولتن دانشمندان اتمی واقع در شیکاگو پیش‌بینی می‌کند که ذخایر تسلیحات هسته‌ای این کشور جنوب آسیایی در یک دهه آینده دو برابر خواهد شد. در حال حاضر زرادخانه پاکستان دارای 110 تا 130 کلاهک هسته‌ای است.

این گزارش تخمین می‌زند که براساس فعالیت‌های کنونی و 20 سال گذشته، پاکستان دارای 220 تا 250 کلاهک هسته‌ای خواهد شد و استقرار این تسلیحات می تواند بطور بالقوه پاکستان را بعد از ایالات متحده،‌ روسیه، فرانسه و هم تراز با چین که در حال حاضر دارای 250 ذخیره تسلیحاتی است قرار می‌دهد.

انتشار این گزارش همزمان با دیدار نواز شریف نخست وزیر پاکستان از ایالات متحده صورت گرفت. انتظار می‌رود که در این دیدار نواز شریف به باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده بگوید که محدودیت در استفاده تاکتیکی جزئی از سلاح هسته‌ای پذیرفتنی نیست.

پاکستان می‌گوید، چنین تسلیحاتی برای هرگونه درگیری بالقوه با همسایه‌اش هند که دارای سلاح هسته‌ای است ضرورت دارد. پاکستان پس از استقلال در سال 1947 تاکنون 3 بار با هند درگیری نظامی داشته است.

با وجود اینکه دکترین هسته‌ای کنونی هند سیاست سختگیرانه عدم به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای در وهله نخست را دنبال می‌کند پاکستان چنین تضمینی را فراهم نکرده است به ویژه زمانی که در برابر هند قرار می‌گیرد.

یک مقام امنیتی پاکستان آشنا به برنامه هسته‌ای این کشور به رویترز گفت، برنامه هسته‌ای پاکستان با محوریت هند است و به این دلیل این تسلیحات وجود دارند تا گزینه جنگ را دور کند.

گزارش این اتاق فکر این واقعیت را در نظر گرفته و در حالی که به تحلیل پروژه توسعه هسته‌ای پاکستان می‌پردازد دو موضوع را بررسی می‌کند. این دو عامل اصلی این خواهد بود که اسلام‌آباد چه تعداد موشک هسته‌ای مستقر می‌کند و چه مقدار زرادخانه‌های هسته‌ای هند رشد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1002712

وبگردی