آفتاب

دیرپاترین رهبران آفریقا

دیرپاترین رهبران آفریقا

مردم کنگو امروز یکشنبه برای شرکت در رفراندومی که به رئیس‌جمهوری کنونی اجازه می‌دهد به سلطه‌ای که از سه دهه پیش آغاز کرده همچنان ادامه دهد، به پای صندوق‌های رای می‌روند. «دنیس ساسو نگسو» در سال 1979 به قدرت رسید و از آن زمان تاکنون بجز یک دوره پنج ساله سکان هدایت این کشور را بر عهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه نگاهی انداخته به لیست رهبران آفریقایی که به مدت طولانی قدرت را در اختیار دارند:

36 سال: «تئودورو اوبیانگ انگوئما ام‌باسوگو» (Teodoro Obiang Nguema Mbasogo) در گینه استوایی. وی در سوم اکتبر 1979 و از طریق کودتا روی کار آمد. وی رسما در دوازدهم اکتبر 1982 به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شد.

36 سال: «خوزه ادواردو دوس سانتوس» (Jose Eduardo dos Santos) از آنگولا. وی به عنوان رهبر حزبی که در سال 1975 توانست از پرتغال مستقل شود، از بیستم سپتامبر 1979 در صدر قدرت قرار دارد.

35 سال: «رابرت موگابه» از زیمبابوه. تنها رهبر زنده آفریقایی است که به صورت مستمر از زمان استقلال کشورش در قدرت بوده است. موگابه در آوریل 1980 نخست‌وزیر و در 1987 رئیس‌جمهور شد.

32 سال: «پل بیا» (Paul Biya) از کامرون از ششم نوامبر 1982 در راس قدرت است.

29 سال: «یووری موسونی»‌ (Yoweri Museveni) از اوگاندا. وی در ژانویه 1986 و پس از پیروزی در جنگ به کمک تانزانیا که به عزل رژیم خودکامه «عیدی امین دادا» ختم شد، روی کار آمد.

29 سال: «شاه مسواتی سوم» (King Mswati III) از سوازیلند. وی پادشاهی این کشور کوچک جنوب آفریقا را در آوریل 1986 و چهار سال پس از مرگ پدرش به دست گرفت.

26 سال: «عمر البشیر» سودان. وی از زمان به قدرت رسیدن در ژوئن 1989 از طریق کودتا همچنان زمان امور کشورش را در دست دارد.

25 سال: «ادریس دبی» (Idriss Deby) از چاد. وی در دسامبر 1992 و پس از جنگی که به عزل رژیم «حسین حابره» (Hissein Habre) ختم شد، به عنوان رهبر این کشور فقیر آفریقایی ظهور کرد.

رکوددارها؛ رهبرانی که بیشترین دوره حکومت را در کشورهای آفریقایی پسا استعماری داشته‌اند، در ادامه ذکر می‌شوند:

- امپراتور پادشاه هایله سلاسی (Emperor King Haile Selassie) از اتیوپی بوده است که پس از 44 سال حکومت سرانجام در سال 1974 از قدرت برکنار شد.

- معمر قذافی از لیبی پس از کودتای 1969 برای حدود 42 سال قدرت را در دست داشت. قذافی در سال 2011 عزل و از سوی جنبش شبه‌نظامیان به پشتیبانی حملات هوایی غرب کشته شد.

- عمر بنگو اوندیمبا تا زمان مرگش در اکتبر سال 2011 بیش از 41 سال سکان هدایت کشور گابون در غرب آفریقا را در دست داشت. پس از وی پسرش جانشین شد.

انتهای پیام

کد N1002663

وبگردی