آفتاب

برگزاری انتخابات سراسری در لهستان

برگزاری انتخابات سراسری در لهستان

انتخابات امروز (یکشنبه) در لهستان در حالی برگزار می‌شود که می‌تواند به حدود یک دهه ثبات سیاسی و اقتصادی در این کشور 38 میلیون نفری پایان داده و حزب محافظه‌کار مخالف اروپا را وارد قدرت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در صورتی که نظرسنجی‌ها درست باشند، حزب حاکم لهستان موسوم به حزب چارچوب مدنی (PO) که یک حزب میانه‌روی حامی بازار بوده و مدت هشت سال قدرت را در دست دارد، در انتخابات امروز این کشور شکست خواهد خورد و حزب اپوزیسیون قانون و عدالت (PIS) که تحت رهبری یاروسلاو کاچینسکی برادر دوقلوی لخ کاچینسکی رئیس‌جمهور اسبق لهستان قرار دارد، پیروز انتخابات خواهد بود.

اکثر نظرسنجی‌ها نشان دادند که حزب PIS پیشتاز انتخابات خواهد بود و بیش از 30 درصد آرا را کسب خواهد کرد اما حزب حاکم PO با حدود 20 درصد آرا جایگاه دوم را خواهد داشت.

علاوه بر این دو حزب چند حزب کوچکتر با تمایل‌های سیاسی راست افراطی و لیبرال تا چپ افراطی نیز در این رقابت‌های انتخاباتی حضور دارند.

حزب قانون و عدالت یک حزب مخالف اتحادیه اروپا و حامی برخورد سخت ناتو با مسکو است. این حزب مخالف پیوستن لهستان به منطقه یورو در آینده‌ای نزدیک بوده و وعده داده هزینه رفاهی بیشتری را برای فقرا اختصاص می‌دهد و مالیات‌های جدید برای بانک‌ها وضع می‌کند.

این حزب همچنین با انتقال پناهجویان از خاورمیانه به لهستان مخالف است و می‌گوید: این پناهجویان سبک زندگی کاتولیک در لهستان را تهدید می‌کنند و این مخالفت باعث دورنمای تنش لهستان با اتحادیه اروپا درخصوص این مساله شده است.

کاچینسکی و دیگر رهبران حزب PiS به دنبال تاکید بر این مساله که موفقیت اقتصادی لهستان باعث تقسیم درست ثروت نشده، هستند. آنها همچنین به دنبال تحریک احساسات ملی‌گرایانه در نتیجه نگرانی مردم از مساله پناهجویان هستند.

کاچینسکی در تجمع انتخاباتی در شهر لوبلین در فاصله 80 کیلومتری مرز با اوکراین گفت: اگر حزب سکوی مدنی در قدرت باقی بماند و ما نتوانیم قدرت را از آنها تصاحب کنیم وضعیت بدتر از قبل خواهد شد.

این در حالی است که برخی رسانه‌های لهستان کاچینسکی را بعد از یک اظهارنظر مناقشه‌برانگیز درباره پناهجویان به نژادپرستی متهم کردند.

این سیاست‌مدار لهستانی گفته بود پناهجویانی که از جنگ در خاورمیانه و آفریقا فرار می‌کنند باعث گسترش بیماری‌های جدید و بیماری‌های انگلی در لهستان خواهند شد.

اوا کوپاچ، نخست‌وزیر لهستان در پاسخ به این اظهارنظر کاچینسکی با اشاره به اینکه وی عاشق نگهداری گربه در خانه است، گفت: به نظر می‌رسد که او چندان نگران اینکه گربه‌ها می‌توانند بیماری‌های خطرناک به انسان منتقل کنند، نیست.

انتهای پیام

کد N1002597

وبگردی