آفتاب

تظاهرات خیابانی در لیسبون علیه رزمایش‌های ناتو

تظاهرات خیابانی در لیسبون علیه رزمایش‌های ناتو

صدها تن از مردم در لیسبون، پرتغال در خیابان‌های این شهر دست به راهپیمایی زده و علیه ناتو و رزمایش‌های نظامی این گروه دست به اعتراض زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ناتو تاکنون مساله مهمی در پرتغال نبوده اما از زمان پیروزی چپ گراها در انتخابات پارلمانی، آنها مساله خروج کشور از این ائتلاف نظامی را مطرح کرده اند.

در همین راستا، صدها تن از معترضان به حضور و رزمایش های ناتو در خیابان های لیسبون، پایتخت پرتغال دست به راهپیمایی زده و اعتراض خود را بابت این رزمایش ها ابراز کردند. در این راهپیمایی چندین سازمان مدنی چون کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال،‌ شورای صلح و همکاری پرتغال،‌ جنبش دموکراتیک زنان، اتحادیه مقاومت ضد فاشیست پرتغال و انجمن دوستی کوبا-پرتغال حضور داشتند.

رییس کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت: این رخداد اگرچه سراسری نبود اما با حضور چشمگیر مردمی برگزار شد. در ماه های اخیر ما چندین نشست و گردهمایی در لیسبون برگزار کردیم تا میزان آگاهی های مردمی را درباره حضور ناتو و رزمایش هایش در کشور بالا ببریم.

وی ادامه داد: ما به این دلیل چنین هشداری را مطرح کردیم چون در جنگ، مردم و کارگران بیشترین صدمه و آسیب را می بینند. علاوه براین، قانون اساسی پرتغال به دنبال خروج از ناتو است. ما برگزاری رزمایش های ناتو در پرتغال، اسپانیا و ایتالیا را رد می کنیم.

شورای صلح و همکاری پرتغال اخیرا برگزاری چنین رزمایش هایی را در کشور محکوم کرده است و در بیانیه ای آورده است: ناتو از چهارم اکتبر تا ششم نوامبر سال جاری میلادی بزرگترین رزمایش نظامی خود را در پرتغال، اسپانیا و ایتالیا برگزار می کند و این رزمایش در چارچوب افزایش تهاجم و توسعه طلبی برگزار می شود.

تقریبا 36 هزار تن از پرسنل نظامی از 30 کشور عضو ناتو در این رزمایش حضور دارند.

ناظران می گویند در نخستین روز این رزمایش ترافیک هوایی پرتغال 25 درصد کاعش داشت و باعث بروز اختلال گسترده در عبور و مرور هوایی در این کشور شد.

این رزمایش در کشورهای دیگر هم باعث تظاهراتی شد به طوریکه گروهی از فعالان اسپانیایی از جنبش انکار وجدان اعلام کردند مسیر عبور تجهیزات نظامی به سمت شهر ساراگوسا که 9000 سرباز ناتو در آنجا مستقر هستند، مسدود کردند.

انتهای پیام

کد N1002574

وبگردی