آفتاب

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و فرمانداری در آرژانتین

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و فرمانداری در آرژانتین

مردم آرژانتین امروز (یکشنبه) پس از 12 سال حکومت‌داری زوج کرچنر، به پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند و ظاهرا نامزد پیشرو انتخابات که با کرچنرها هم عقیده است، در انتخابات پیروز خواهد شد اما ممکن است بخشی از میراث جنجالی آن‌ها را خراب و بی‌اثر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "دنیل سیولی"، فرماندار بوئنوس آیرس متعهد شده تا از اساس از اصول "کریچنریسم"، عقیده‌ای پوپولیستی که حول محور حمایت از تولیدات داخلی، رفاه اجتماعی و دفاع از طبق کارگر ایجاد شده، حمایت کند.

اما دنیل سیولی 58 ساله که دست راست خود را در مسابقات قایقرانی 1989 میلادی از دست داده همچنین متعهد شده تا برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و افزایش بهره‌وری تغییراتی ایجاد کرده و تیم اقتصادی فروشندگان آزاد را راه‌اندازی کند.

ماریسیو ماسری، شهردار بوئنوس آیرس و رقیب اصلی سیولی نامزد آرژانتینی‌هایی است که از سیاست اقتصادی کرچنرها و سیاست‌های مداخله‌جویانه آن‌ها خسته و اذیت شده‌اند.

نامزد دیگر این انتخابات سرجیو ماسا، متحد سابق کرچنرها است که دو سال پیش حزب مخالفی را موسوم به حزب "نوسازی" ایجاد کرد.

براساس قوانین انتخاباتی آرژانتین برای پیروزی کامل و قاطعانه در دور اول انتخابات یکی از نامزدها باید بیش از 45 درصد از آراء یا 40 درصد آراء با تفاوت 10 درصد بیشتر از مقام دوم را بدست آورد.

براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته میزان حمایت سیولی 40 درصد، ماسری 30 درصد و ماسا 20 درصد است.

این بدان معناست که انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین ممکن است برای اولین بار به دور دوم کشیده شود که 22 نوامبر (اول آذر) برگزار خواهد شد.

یک ناظر انتخابات گفت: درباره اینکه چه کسی اول و چه کسی دوم خواهد شد، شکی وجود ندارد. سوال اصلی این است که آیا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد یا خیر؟

نستور کرچنر در سال 2003 میلادی پس از بحران اقتصادی که منجر به آشوب‌های مرگبار در خیابان‌ها و قصور در پرداخت بدهی‌ها شده بود به عنوان رئیس جمهور آرژانتین انتخاب شد. وی در سال 2007 میلادی قدرت رابه کریستینا کریچنر، همسرش واگذار کرد. انتظار می‌رفت آنها ریاست جمهوری را دوره به دوره به یکدیگر واگذار کنند اما نستور در سال 2010 میلادی براثر حمله قلبی جان باخت.

32 میلیون رای دهنده آرژانتینی در انتخابات امروز نمایندگان خود در کنگره و بلوک منطقه‌ای "مرکوسور" را نیز انتخاب خواهند کرد. 11 ایالت از 23 ایالت آرژانتین نیز فرمانداران و دیگر مقامات خود را انتخاب خواهند کرد.

انتظار می‌رود نتایج اولیه این انتخابات ساعت 21 امروز(به وقت محلی) منتشر شود اما ناظران انتخاباتی هشدار داده‌اند که ممکن است شمارش آراء زمان بیشتری طول بکشد.

انتهای پیام

کد N1002546

وبگردی