آفتاب
از سوی رایزنی فرهنگی ایران

آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در بلغارستان برگزار شد

آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در بلغارستان برگزار شد

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با همکاری مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اقدام به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) در دهه اول ماه محرم در کشور بلغارستان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مراسم هرشب با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین مفید کیائی‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و مداح اهل بیت (ع) حاج محمود سواری دهقی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با حضور جمعی از خانواده‌های ایرانیان، عراقی‌ها، افغانی‌های مقیم و بلغاری‌های مسلمان و نیز اقشار مختلف برگزار شد.

در طول این 10 شب ضمن انجام سخنرانی در خصوص قیام عاشورا، به مرثیه سرایی، سینه زنی و قرائت زیارت عاشورا پرداخته شده و در پایان هرشب عزاداران حسینی مهمان سفره اطعام ابا عبدالله الحسین (ع) قرار می‌گرفتند.

در آغاز دهه محرم، کیانی رایزن فرهنگی کشورمان در بلغارستان طی سخنانی بیان کرد: بزرگترین هدف ما نشر و گسترش فرهنگ عظیم اسلامی است و ایام محرم این فرصت را در اختیار ما نهاده تا فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی را به جهانیان و دوستداران اهل البیت (ع) در خارج از کشور معرفی کنیم.

بر اساس این گزارش، اهم مطالب مطرح شده در این شب‌ها توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مفید کیائی‌نژاد مبلغ اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شرح زیر است:

- بیان عظمت امام حسین (ع) از زبان رسول گرامی اسلام (ص) و جمله معروف پیامبر (ص):" حسین منی و انا من حسین "

- امتیازات امام حسین (ع) در میان سایر ائمه، ائمه (ع) همه از نسل امام حسین (ع) هستند، شفا در تربت او نهاده شده است، دعا در زیر قبه او مستجاب است، افرادی که به عنوان زائر در کربلا مشرف هستند، آن روزهای زیارت جزء عمرشان محسوب نمی‌شود.

- مسئله ابتلا و امتحان در طول تاریخ برای تمام افراد بشر وجود داشته و این امتحان برای شناسائی صادق از کاذب، سره از ناسره، مومن از منافق است. در این امتحانات الهی حتی انبیاء عظام الهی و ائمه بزرگوار دین هم مستثنی نبوده‌اند و آیات و روایات بسیاری در تایید این مطلب وجود دارد.

- منزلت شهید، شهادت و عظمت شهداء در پیشگاه الهی

- منزلت تفقه و بصیرت در دین، به عبارت دیگر ضرورت دین شناسی در کنار دین داری

- انگیزه‌های قیام سالار شهیدان، 1- اصلاح در امت جدش رسول الله (ص) که به سوی فساد کشیده شده بودند 2- احیاء امر به معروف و نهی از منکر 3- عدم تسلیم در برابر ظلم

- عظمت بانوی قهرمان کربلا حضرت زینب (س )و رسالت ایشان در تکمیل پیام عاشورا

- عظمت سید الساجدین امام العارفین زین العابدین (ع) و نقش ایشان در رسالت کربلا

- جان باختن حجاج مسلمان در حین اعمال حج در حادثه دلخراش منا و محکومیت عوامل آن

بر اساس این گزارش، مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نیز بصورت با شکوهی در محل این نمایندگی برگزار شد و عزاداران حسینی در ظهر روز عاشورا نماز جماعت را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین کیائی‌نژاد اقامه کردند.

انتهای پیام

کد N1002451

وبگردی