آفتاب

قلیچدار‌اوغلو: نشست اسد-پوتین نشان دهنده ناکامی سیاست خارجی آنکاراست

قلیچدار‌اوغلو: نشست اسد-پوتین نشان دهنده ناکامی سیاست خارجی آنکاراست

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه گفته است، دیدار میان روسای جمهوری روسیه و سوریه در مسکو در اصل ابراز ناکامی سیاست خارجی دولت آنکارا بوده است.

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه گفته است، دیدار میان روسای جمهوری روسیه و سوریه در مسکو در اصل ابراز ناکامی سیاست خارجی دولت آنکارا بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت،‌ کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه با اشاره به هشدارهای مکررش به دولت آنکارا درباره ایجاد توازن در سیاستهای خارجی گفت: تصاویر گرفته شده از نشست میان بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نشان دهنده ناکامی سیاست خارجی دولت ترکیه است. در سال 2015 ترکیه در باتلاق خاورمیانه گیر افتاده و نمی‌تواند از آن خارج شود.

وی در جمع حامیان حزبش پیش از انتخابات زودهنگام اول نوامبر گفت: ظاهرا ما می‌بایست تعیین کننده بازی در خاورمیانه باشیم اما در باتلاقی گیر افتاده‌ایم که ناشی از سیاست‌های خارجی نادرست دولت عدالت و توسعه است.

به گفته رهبر حزب مردم جمهوری خواه، اگر حزب عدالت و توسعه درخواست‌هایش را در 2012 برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه در ترکیه افزایش می‌داد، به کشور کمک می‌کرد تا جایگاهش را در خاورمیانه تثبیت کند.

این مقام حزبی مخالف دولت ترکیه ادامه داد: دولت آنکارا می‌توانست با روسیه،‌ آمریکا و ایران به رقابت بپردازد و مهمترین کشور در حل مساله جنگ در سوریه باشد اما سیاستی که در پیش گرفت نادرست بود. آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. برای درست کردن این شرایط، سیاست خارجی ترکیه نیازمند یک "تغییر 360 درجه‌ای" است.

کنایه قلیچداراوغلو به گاف احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه است که اخیرا به جای "تغییر 180 درجه‌ای" از عبارت "تغییر 360 درجه" سخن گفته بود!

هم‌چنین اظهارات رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه در روزی مطرح شد که فریدون سینیرلی‌اوغلو،‌ وزیر امور خارجه ترکیه در وین،‌ اتریش حضور داشت تا در نشستی حساس و کلیدی در کنار شرکایش از روسیه، عربستان و آمریکا به بحث درباره جنگ سوریه بپردازد.

کمال قلیچداراوغلو در جریان تجمع حامیان حزبش از رویکرد جانبدارانه شبکه‌های خبری حامی دولت ترکیه و شبکه خبری TRT انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N1002409

وبگردی