آفتاب

ایجاد محیط تربیتی أمن، نخستین اصل تربیت فرزند

ایجاد محیط تربیتی أمن، نخستین اصل تربیت فرزند

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آبیک گفت: ایجاد محیط أمن، به معنای فراهم کردن محیطی است که امنیت جسمی و روانی کودک در آن تأمین می شود.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آبیک گفت: ایجاد محیط أمن، به معنای فراهم کردن محیطی است که امنیت جسمی و روانی کودک در آن تأمین می شود.

«فاطمه نظری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، اظهار کرد: ایجاد محیط أمن برای کودکان خُردسال، شامل محافظت از آنان در برابر خطرات محیطی مانند سقوط از بلندی، برق گرفتگی و سوختگی از طریق امن کردن محیط منزل است.

وی اضافه کرد: مراقبت در برابر خطرات روانی نیز شامل کنترل مواجهه با صحنه‌های خشونت، پرخاشگری و نیز محافظت از کودک در برابر آزارهای جنسی و جسمی است.

این کارشناس سلامت روان در خصوص کودکان بزرگتر و نوجوانان، خاطرنشان کرد: برای این گروه‌های سنی، ایجاد فضای اجتماعی أمن در خانه و مدرسه و انتخاب محیط‌های مناسب برای سکونت و دوستیابی توصیه می‌شود، آنگونه که مواجهه با رفتارهای پُرخطر به حداقل برسد.

اصل دوم، برقراری رابطه مثبت

نظری با بیان این‌که برقراری رابطه مثبت با کودکان یکی دیگر از اصول تربیت فرزند است، گفت: برای این‌کار لازم است والدین برای کودکان، وقت اختصاصی در نظر بگیرند و توجه خاصی به آنان داشته باشند.

وی ادامه داد: والدین باید به صحبت‌های فرزندان گوش دهند؛ با آنان حرف بزنند؛ علاقه خود را به صورت کلامی یا غیر کلامی به کودکان ابراز کنند؛ با آنان مهربان باشند؛ خودپنداره مثبتی را در آنان القاء کنند و پرورش دهند و ضمن اینکه به کودکان خود احترام می‌گذارند، آنان را دلگرم کنند.

این کارشناس تصریح کرد: برقراری ارتباط به معنی انتقال پیام و تعامل مشترک بین والد و کودک است که به محیطی أمن و فضایی مناسب برای گفت‌وگو نیاز دارد.

وی افزود: بسیاری از مواقع ارتباط مناسبی بین والد و کودک برقرار نیست یا اینکه این ارتباط، یک سویه است.

اصل سوم، تشویق رفتارهای مثبت

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان آبیک با اشاره به این‌که از دیگر اصول تربیت فرزند، تأیید و تشویق رفتارهای مثبت کودک است، توضیح داد: کودکان به تأیید و توجه نیاز دارند و هنگامی که کودکان تشویق و توجه مثبت در برابر رفتار مناسبشان را دریافت کنند، میزان همکاری آنان بیشتر شده و ضمن آن‌که کنترلشان بسیار آسان‌تر می‌شود؛ احتمال وقوع دوباره آن رفتار افزایش می‌یابد.

اصل چهارم، رسیدگی به نیازهای جسمی و روانی والدین

نظری چهارمین اصل تربیت فرزند را رسیدگی به نیازهای جسمی و روانی والدین دانست و خاطرنشان کرد: والدین باید در طول هفته، زمانی را به خودشان اختصاص دهند تا خود را از نظر انرژی روانی شارژ کرده و بتوانند به مسائل تربیتی کودک، بهتر رسیدگی کنند.

انتهای پیام

کد N1002364

وبگردی