آفتاب
یک کارشناس مباحث مهدویت:

برخی عزاداری‌ها مورد رضایت اهل بیت (ع) نیست

برخی عزاداری‌ها مورد رضایت اهل بیت (ع) نیست

یک کارشناس مسائل مهدویت گفت: برای هر چیزی آفتی وجود دارد و برای برخی عزاداری‌ها و هیئت‌ها نیز آفت‌هایی وجود دارد ولی معنای آن این نیست که همه هیئت‌ها مبتلا به این آفت‌ها هستند.

یک کارشناس مسائل مهدویت گفت: برای هر چیزی آفتی وجود دارد و برای برخی عزاداری‌ها و هیئت‌ها نیز آفت‌هایی وجود دارد ولی معنای آن این نیست که همه هیئت‌ها مبتلا به این آفت‌ها هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «برخی عزاداری‌ها مورد رضایت اهل بیت (ع) نیست» اظهار کرد: برخی از علاقه‌مندان و مداحان سیدالشهداء (ع) برای اشک ریختن مردم دست به کارهایی می‌زنند که مورد رضایت اهل بیت (ع) نیست. باید بدانیم که ارائه برخی از مطالب نه تنها مفید نیست و به مجالس عزاداری سود نمی‌رساند بلکه در درازمدت اثر تخریبی هم دارد.

وی ادامه داد: یکی از آن موضوعات این است که مثلاً مداحان فقط به جنبه زیبایی ظاهری و جسمی امام حسین (ع) و یا حضرات معصوم (ع) می‌پردازند و اشعاری که می‌خوانند فقط در این مورد است که مثلاً چشم و یا قد امام اینگونه بود، ولی مداحان باید بدانند که مدح شخصیتی بزرگ را می‌کنند که دارای یک سری سجایای اخلاقی و کرامات نفسانی بزرگ هم بوده‌اند و باید به هر دو مورد آن پرداخته شود.

فوادیان گفت: دیگر آسیب عزاداری‌ها، غلو کردن در حق معصومین (ع) است که برخی در مداحی‌ها می‌گویند ما زینب‌اللهی و یا علی‌اللهی هستیم اهل بیت (ع) در طول تاریخ با این غلوها همواره مبارزه کرده‌اند و قطعاً راضی نیستند و باید کاری کرد که عزاداری‌های ما از غلو دور شود.

وی در ادامه با انتقاد از استفاده از بعضی سبک‌ها و یا اشعاری که متناسب با شأن اهل بیت (ع) نیست، گفت: مثلا یک خواننده غربی آهنگ و یا شعری را برای مجالس خودش استفاده کرده و مداح ما نیز از آن گرته‌برداری می‌کند و آن اهنگ شعر را در رابطه با معصومین (ع) می‌خواند.

این کارشناس مباحث مهدویت عنوان کرد: استفاده از کلماتی که سبب می‌شود دشمن سوءاستفاده کند، دیگر آسیب مداحی‌هاست، مثلا می‌گویند من سگ کوی زینب هستم، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌هایی که متعلق به وهابی‌ها هستند و با ما مخالفند در شبکه‌های خود می‌گویند این‌ها حسینیه می‌روند یا نعوذبالله سگ‌خانه درست کرده‌اند و دارند هوهو می‌کنند و یا قلاده به گردن دارند، خود اهل بیت (ع) هم این کارها را نمی‌پسندند. با توجه به سوءاستفاده‌هایی که دشمن از این قضیه می‌کند باید این رفتارها را در هیئت‌ها و مراسم عزاداری‌ها نداشته باشیم.

فوادیان ادامه داد: ما برای اهل بیت (ع) و نسبت به عزای سیدالشهداء (ع) باید خاکسار باشیم، اما نباید از کلماتی استفاده کنیم که شبکه‌های وهابی همین مداحی‌ها و سخنرانی‌ها را بگیرند و بگذارند روی سایت‌ها و بگویند ببینید که اینها چگونه رفتار می‌کنند. مداحان نباید از اشعاری استفاده کنند که معتبر نیست مثلاً در ششم محرم عروسی حضرت قاسم(ع) می‌گیرند و کل می‌کشند و هلهله می‌کننده وقتی همه گفته‌اند که این نبوده چرا این کار را انجام می‌دهیم.

این کارشناس مباحث مهدویت ادامه داد: باید بانیان هیأت‌ها و خصوصاً خود مداحان به این مسائل توجه کنند، وقتی به برخی از مداحان می‌گوییم که چیزهایی که در حد اهل بیت(ع) نیست را بر زبان جاری نکنید می‌گویند، شما می‌خواهید عزاداری امام حسین (ع) را سیاسی کنید. در صورتی که ما می‌گوییم کارهایی که امروزه دشمن سوءاستفاده می‌کند برای معرفی شیعه مثل قمه‌زنی، خودزنی، استفاده از این اشعار و ابزاری که درست نیست را کنار بگذارید که اگر اینها نباشد عزاداری‌ها بیشتر مورد رضایت اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد.

فوادیان گفت: در فضای مجازی با کمک برخی از بانیان هیئت‌ها کلیپی تهیه شده با عنوان "شفاعت یا شکایت" که در این کلیپ 10 تا 12 مورد آسیب‌های جدی عزاداری‌ها مطرح شده و آفت‌ها را برش زده‌اند و مقایسه کرده‌اند با صحبت‌های مراجع که این کلیپ می‌تواند برای رفع آسیب‌های عزاداری بسیار مفید باشد.

انتهای پیام

کد N1002165

وبگردی