آفتاب

نواز شریف: نمی‌توان همزمان گزینه‌های "کشتار" و "مذاکره" را در قبال طالبان اجرا کرد

نواز شریف: نمی‌توان همزمان گزینه‌های "کشتار" و "مذاکره" را در قبال طالبان اجرا کرد

نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد، در گفت‌وگوهای خود با رییس‌جمهور افغانستان گفته است که پاکستان برای کمک به احیای مذاکرات صلح افغانستان آماده است اما نمی‌تواند طالبان را به میز مذاکره بیاورد در حالی که همزمان از آن خواسته می‌شود اعضای طالبان را بکشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه "گلف تودی"، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان طی سخنرانی خود در اندیشکده‌ای در واشنگتن یک روز پس از دیدار با باراک اوباما، ریس‌جمهور آمریکا این سخنان را مطرح کرد.

در همین حال یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا درباره اقدامات اسلام‌آباد در مذاکرات صلح افغانستان گفت، آمریکا از اقدامات پاکستان در پیشبرد روند صلح افغانستان قدردانی می‌کند اما همواره تاکید کرده است که "کشتار یا مذاکره" گزینه‌ای برای انتخاب نیست بلکه یک روند صلح‌آمیز سیاسی به فشار مداوم بر کسانی که به دنبال استفاده از خشونت علی غیرنظامیان هستند، نیاز دارد.

این مقام آمریکایی با تاکید بر خواست واشنگتن مبنی بر تداوم همکاری پاکستان علیه کسانی که حملاتی را ضد نیروهای آمریکایی انجام می‌دهند اظهار کرد: ما اسلام‌آباد را به اقدام علیه طالبان و گروه‌های مرتبط به آن از جمله شبکه حقانی در داخل پاکستان به عنوان ابزاری برای حمایت از مذاکرات صلح تشویق می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم فشار پاکستان بر طالبان کلید فشار بر رهبری طالبان جهت زیر سوال بردن توان نظامی خود برای رسیدن به اهدافشان است.

شریف در جریان سخنرانی خود هم‌چنین بر این مسئله تاکید کرد که پاکستان هیچ دلیلی برای استقبال از خشونت در افغانستان ندارد.

شریف و اوباما روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک تعهد خود در جریان مذاکرات صلح افغانستان را ابراز کردند و از سران طالبان خواستند تا وارد مذاکره مستقیم با دولت افغانستان شوند.

انتهای پیام

کد N1001685

وبگردی