آفتاب

لاوروف بار دیگر مشارکت ایران و مصر را در مذاکرات سوریه خواستار شد

لاوروف بار دیگر مشارکت ایران و مصر را در مذاکرات سوریه خواستار شد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، بار دیگر بر ضرورت مشارکت ایران و مصر در مذاکرات درباره حل بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری اسپوتنیک از وین گزارش داد: لاوروف مذاکرات چهارجانبه‌ای را که روز جمعه در وین درباره حل بحران سوریه برگزار شد، سخت و مفید توصیف کرد و به خبرنگاران گفت: دیدارهای دشواری را برگزار کردیم اما این دیدارها با وزیر امور خارجه آمریکا و وزیران امور خارجه عربستان سعودی و ترکیه بسیار مفید بود. ما درباره اوضاع سوریه و ضرورت دستیابی به سازو کاری برای خروج از بحران کنونی گفت‌وگو کردیم.

لاوروف افزود: روسیه و شرکای این کشور هدفشان توقف جنگ و مقابله با تروریست‌ها و حرکت دادن روند سیاسی در سوریه است.

وی گفت: ما اهداف مشترکی داریم که توقف جنگ و مقابله با تروریست‌هایی است که تهدیدی برای اشغال این کشور به شمار می‌روند،‌ ما به دنبال این اهداف به شکل موثرتر و حرکت بهتر در جهت روند سیاسی بر اساس توافق ژنو هستیم.

لاوروف ابراز امیدواری کرد نشست‌های آتی درباره سوریه به زودی مشخص شود.

وی افزود: به تماس با شرکای خود ادامه خواهیم داد و توجه مشترکی در خصوص افزایش این تماس‌ها وجود دارد. امکان این وجود دارد که بتوانیم به زودی زمان و مکان نشست جدید را اعلام کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: همه شرکت کنندگان در مذاکرات درباره سوریه در وین تلاش می‌کنند بحران سوریه را با بازگرداندن آن به عنوان یک کشور لائیک دارای حاکمیت حل و فصل کنند.

وی اضافه کرد: همه ما می‌خواهیم این بحران بر اساس بازگرداندن سوریه به عنوان یک کشور متحد، مستقل، دارای حاکمیت و کشوری لائیک که حقوق همه گروه‌های دینی و نژادی را بدون هیچ استثنایی تضمین کند، حل شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، لاوروف در این خصوص افزود: با شرکای خود درباره دیدار بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت‌وگو کرده است.

وی تاکید کرد: حل عادلانه بحران سوریه به صبر و گفت‌وگو درباره راه حل‌های میانه نیاز دارد.

لاوروف گفت: در منازعه طولانی، خونبار و قدیمی سوریه شمار زیادی از بازیگران دخالت دارند و حل عادلانه آن به صبر و گفت‌وگو درباره راه حل‌های میانه و موازنه منافع که هنوز به صورت گسترده برهم منطبق نیست، نیاز دارد.

وی همچنین افزود: برخی از مسائل اساسی در جهت دستیابی به راه حل نمایان شده است.

وی بار دیگر تاکید کرد ایران و مصر نیز باید در مذاکرات درباره راه حل بحران سوریه مشارکت داشته باشند و در همین راستا تصریح کرد: مطمئنا و مشخصا بازیگران خارجی متعددی در بحران سوریه مشارکت دارند و تنها این چهار طرف که امروز در وین جمع شدند نیستند. برای همین ما تمایل داریم تماس‌های بعدی ما به گونه‌ای انجام شود که برخی از دیگر کشورهای منطقه نیز مشارکت داشته باشند از جمله همانگونه که تاکید کرده‌ایم ایران و مصر.

انتهای پیام

کد N1001524

وبگردی