آفتاب

خاتمی: در نامه تاریخی رهبر انقلاب روح حماسه حسینی حاکم است/محاکمه مسئولان سعودی مرتبط با فاجعه منا

خاتمی: در نامه تاریخی رهبر انقلاب روح حماسه حسینی حاکم است/محاکمه مسئولان سعودی مرتبط با فاجعه منا

ایرنا نوشت: خطیب جمعه تهران با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رییس جمهوری درباره برجام تاکید کرد این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود و در سراسر این نامه، روح حماسه حسینی و روح انقلابی حاکم است.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران افزود: نامه تاریخی و عمیق رهبر معظم انقلاب، پرونده فرجام را بست انصاف این نامه یک نامه معمولی نبود، کلمه کلمه آن روی حساب بود، اگر دولت می خواهد، موضع ملت ایران را بفهمد، این نامه موضع ملت ایران است.

وی به هشت نکته مهم در باره این نامه اشاره و اضافه کرد: این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود و در سراسر این نامه، روح حماسه حسینی و روح انقلابی حاکم است، این نامه این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان بر مواضع اصولی خود است.

خاتمی با بیان اینکه این نامه مایه نشاط و امید نیروهای انقلاب شد که دغدغه ارزشهای این نظام را دارند، گفت: تمام نامه را می توان در یک کلمه خلاصه کرد 'هیهات من الذله'

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: در این نامه، نفرت از آمریکا و دروغ گویی و بدقولی آمریکا موج می زند، در این نامه رهبر معظم انقلاب مثل امام راحل(ره) آمریکا را شیطان بزرگ می داند.

وی با اشاره به اینکه اموری در این نامه نقض برجام نامیده شده است، اضافه کرد: هر یک از این طرف های مذاکره اگر بگویند، ساختار تحریم ها باقی است، این نقض برجام است و اگر در طول این هشت سال در هر سطح و یا هر بهانه ای از جمله بهانه نخ نما شده حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر بخواهند تحریم جدید را وضع کنند، این نقض برجام است.

خاتمی گفت: آقا در این نامه دستور داده اند تا هیاتی قوی، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها تشکیل شود و راستی آزمایی کنند که مبادا آنها در این عرصه زیر قول خود بزنند که اختیار این مساله را ایشان به شورای عالی امنیت ملی سپردند.

وی ادامه داد: این نامه موضع ولایت را نشان داد ، افراط و تفریط هایی وجود داشت که در طول ایام دو طرف می گفتند اما نزد مقام معظم رهبری جایگاهی نداشت و آن این که برخی از این افراد برجام را موفقیت بزرگ ، بی سابقه و فتح الفتوح معرفی کردند هرچند این نظر رهبری نبود.

خاتمی گفت: از آن طرف افرادی هم می گفتند، تصویب برجام به خطر انداختن و خاتمه انقلاب است که این گونه هم نبود.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقام معظم رهبری با 9 شرط برجام را تایید کردند، تصریح کرد: به عنوان خطیب جمعه تقاضا دارم، بگوو مگو های قبل از برجام تمام شود، الان دیگر برجام یک قانون است و باید همه از این فرصت استفاده کنیم تا به نفع نظام اسلامی سامان پیدا کند.

وی اظهار داشت: از زمان برجام تاکنون حدود یکصد روز می گذرد و آقا هفتاد بار خطر نفوذ را گوشزد کردند، نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بنابراین معلوم می شود، خطر جدی است بنابراین مردم باید مراقب باشند از روزنه برجام، دشمنانی که 36 سال است انتظار آمدن به ایران را می کشند و از در بیرونشان کردیم از پنجره وارد نشوند، بخصوص افراد قلم به دست و آنهایی که حرف آنها در جاهای مختلف منتشر می شود، جاده صاف کن آمریکا نشوند و چهره آن را بزک نکنند زیرا در این صورت عامل آمریکا هستند.عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: خوش بین به دشمن و قول و قرارهای آن نباشیم زیرا این ناپختگی سیاسی است.

خاتمی درباره فاجعه جانگذار منا نیز گفت: بی تردید مسوولان مرتبط در دولت عربستان در کوتاهی در این حادثه مجرم است و باید در دادگاه بین المللی محاکمه شود حال باید پرسید ، چرا راه را بستند که چنین فاجعه ای برای جهان اسلام رخ دهد؟ چهار هزار و 500 دوربین جای جای منا را نشان می داد، چرا بلافاصله با امکانات خود به داد مردم نرسیدند ؟ چرا به موقع کمک رسانی نکرده و نگذاشتند، نیروهای امدادی از کشورهای دیگر کمک کنند.

وی توضیح داد: در هرچه شک کنیم، در این مساله نمی توان شک کرد که دولت سعودی در این عرصه کوتاهی داشته است، حداقل وظیفه برای دولت آل سعود در قبال جان باختن حدود هشت هزار نفر این بود که در طول این مدت عذرخواهی کند اما نه تنها این کار را نکرد بلکه همواره فرافکنی و اعلام کرد، این مساله سیاسی شده است.

خاتمی با بیان اینکه حدود 500 ایرانی در این فاجعه جان خود را از دست دادند، ادامه داد: وظیفه دفاع از مردم را داریم از این رو این مساله نباید به مرور زمان فراموش شود همانطور که رهبری هم فرمودند، باید دستگاه دیپلماسی و سازمان حج و زیارت این مساله را تا آخر دنبال کنند ولو اینکه سالها طول کشد.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته حقیقت یاب یک ضرورت است، افزود: باید این کمیته با حضور همه کشورهایی که جان باخته در این عرصه دارند ، تشکیل شود البته خود سعودی ها نباید حضور یابند زیرا مجرم هستند.

خاتمی با انتقاد از کشورهایی که در این فاجعه جان باخته داشتند اما فریادی نزدند، گفت: آفرین بر ایران اسلامی که فریاد سر داد و اندکی آنها را به سخن واداشت.وی گفت: یکی از آرزوهای وهابی ها این است که پای ایران از حج قطع شود بنابراین از همه می خواهم هرگز نغمه تعطیلی حج را سر ندهند بلکه این نغمه را سر دهند که ای مسلمانان، سعودی ها لیاقت اداره حج را ندارند و باید مدیریت حج به دست جامعه اسلامی قرار گیرد.

خاتمی همچنین با اشاره به آغاز انتفاضه سوم فلسطین ها گفت: این ها خیر و برکت برای فلسطین دارد، نسخه های سازش از اول تاکنون تمدید اسارت آنها بوده بنابراین اگر خیر و برکتی بوده در این انتفاضه هاست هر چند این مساله هزینه هایی دارد ، تاکنون 58 نفر به دست صهیونیست ها کشته و حدود 2 هزار نفر نیز مجروح شدند اما اینها هزینه آزادی است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شهادت سردار حسین همدانی ادامه داد: وی عمری را با جهاد گذراند و خدا هم با شهادت مزد وی را داد، اگر سردار همدانی نبود، چه بسا دولت سوریه تاکنون سقوط می کرد .

وی یاد و خاطره مرحوم آیت لله مهدوی کنی را نیز گرامی داشت و گفت: ارتحال این فقیه بصیر و مجاهد مصداق بارز ثلمه بود.

27220

کد N1000815

وبگردی