آفتاب
از سوی آیت‌الله نوری‌همدانی انجام شد؛

معرفی سه کتاب برای درک درست انقلاب

معرفی سه کتاب برای درک درست انقلاب

آیت‌الله حسین نوری‎همدانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به سه کتابی که همه باید برای شناخت شخصیت و مکتب امام خمینی(ره) مطالعه کنند، گفت: باید با مطالعه این سه کتاب رمز و راز انقلاب را درست درک کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، این مرجع تقلید 30 مهر به مناسبت گرامیداشت سالروز قیام خونین مردم غیور همدان علیه رژیم شاهنشاهی در میان بسیجیان، مسئولان استان همدان و خبرنگاران همدانی اظهار کرد: صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت‌نامه امام خمینی(ره) سه کتابی است که حتما باید مورد مطالعه قرار گیرد.

وی صحیفه نور را در قالب 22 جلد معرفی کرد و افزود: تمام کلمات و فرهنگ امام خمینی(ره) در این کتاب منعکس شده است و با مطالعه آن علاوه بر این‌که خود را برای ظهور آماده می‌کنیم، رمز و راز انقلاب را نیز درست درک می‌کنیم، به طوری‌که آمریکا و صهیونیست‌ها و کسانی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، مانند عربستان سعودی را باید شناخت، البته آزادی‌خواهان و شخصیت‌های متدین و مبارز همواره در برابر آن‌ها به مبارزه می‌پردازند و روز به روز صف‌بندی و تقابل افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بیداری و بصیرت در اینجا کارساز است.

وی افزود: دفتر تبیان امام خمینی(ره) نیز در 50 جلد با عناوینی چون آمریکا و شیطان بزرگ، بانوان، جوانان، ولایت‎فقیه، تاریخ معاصر، ایثار و شهادت و ... دسته‌بندی شده به طوری‌که فکر و فرهنگ از این کتاب‌ها بوجود آمده است.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که «اسلام دین خاموشی و سکون نیست بلکه دین حرکت است»، تصریح کرد: وصیت‌نامه امام خمینی(ره) سومین کتابی است که باید مورد مطالعه قرار گیرد به طوری‌که ایشان به عنوان عارف حماسه‎‌آفرین و مجاهدی توانا توانستند در مقابل استکبار بایستند و استبداد را قلع و قمع کنند، همچنین کشور هشت سال جنگ‌تحمیلی از سوی دشمن را با رهبری داهیانه ایشان پشت سر گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «تفکر، تدبر، ژرف‌اندیشی و ایمان و اعتقاد را از اصول تعالیم الهی است که ریشه در تعالیم اسلامی دارد»، اظهار کرد: اسلام سعی می‌کند مسلمانان افراد سطحی نباشند بلکه دقیق، ژرف‌بین و هوشمند باشند به طوریکه 300 آیه درباره دعوت مردم به تدبر، تفکر، بصیرت و ... در قرآن آمده است.

وی با بیان این‌که «هر موجودی ظاهر و باطنی دارد»، اظهار کرد: معمولا ظاهربین‌ها به حقیقت مطلب پی نمی‌برند که قرآن هم به این گونه افراد انتقاد کرده است؛ چراکه باطن، ملکوت و عواطف بشر را باید دید.

این استاد حوزه با تاکید بر این‌که «انسان نباید به هیچ موضوعی حتی مساله غذاخوردن سطحی بنگرد»، تصریح کرد: مسلمانان باید انسان‌هایی متفکر، متدبر، بصیر و هوشمند باشند.

وی به فرموده امیرالمومنین علی(ع) مبنی بر این‌که «تمام خیر در سه مورد نگاه و نظر، سکوت و کلام و صحبت کردن جمع شده است»، افزود: به فرموده این امام بزرگوار هر نگاهی که با عبرت گرفتن توأم نباشد اشتباه است؛ چراکه هر موجودی پیام، راز و رمزی دارد، سکوت بدون فکر هم غفلت بوده و هر کلام و حرفی که با توجه به خدا نباشد، لغو است.

وی با اشاره به این‌که «آیات فراوانی وجود دارد که انسان را به بصیرت، ژرف‌نگری و دقت دعوت و از سطحی‌نگری نهی می‌کند»، ایمان و اعتقاد را از ریشه‌های تعالیم اسلامی برشمرد و گفت: خداوند متعال در آیاتی فرموده‌اند اگر به معنویات ایمان و اعتقاد داشته باشید و هرگز حزن و سستی به خود راه ندهید، برتر از تمام جوامع بشری خواهید بود.

این مرجع تقلید با اشاره به دو نگرش سطحی و جزئی نسبت به قیام عاشورا اظهار کرد: کسانی که این واقعه را رقم زدند علاقه به اهل بیت(ع) داشتند؛ بنابراین با وقوع این حادثه باید به تفکر پرداخت که قیام و نهضت به چه معناست و در برابر چه کسانی این واقعه روی داده است.

وی با بیان این‌که «باید در نظر داشت راه سیدالشهدا(ع) روشن است؛ بنابراین باید پیرو رهبر و امام باشیم تا با استقلال و آزادی به سعادت برسیم» اظهار کرد: انقلاب در نتیجه عاشورا و تداوم آن شکل گرفته است و خون شهدای کنونی در امتداد خون شهدا قرار دارد.

وی با بیان این‌که «مکتب عاشورا استقلال، آزادی و تمام سعادت‌ها را می‌رساند»، یادآور شد:‌ افراد چندین قرن ولایت را کنار زدند اما امام خمینی(ره) توانستند نهضت اسلامی را به پیروزی برسانند؛ بنابراین ایشان مجاهدی توانا و عارفی حماسه‌آفرین بودند که توانستند عمق نهضت عاشورا را به مردم بفهمانند.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: در آن میدان و عرصه انسان‌های عاشق شهادت وجود داشت، شهید همدانی از جمله این انسان‌ها بودند که باید نسبت به وی با ژرف‌نگری توجه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که «مردم همدان در همه عرصه‌ها حضوری پررنگ و بی‌سابقه داشتند»، گفت: متفکرانی از مردم این سرزمین برخاستند و روز به روز این فکر، فرهنگ، دین و شهادت اوج پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز افتخار می‌کنیم آیت‌الله خامنه‌ای در راس نظام قرار گرفتند و همین امر سبب قدرت شده است و نباید آن را کم قلمداد کنیم، باید در نظر داشت پشتیبانی از ولایت این قدرت را به وجود آورده است.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد:‌ باید متحد و همفکر باشیم تا انقلاب به جایگاه واقعی برسانیم چراکه انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) خواهد بود؛ بنابراین باید نظام را پرقدرت و مستحکم نگاه داریم و زمینه صدور این انقلاب را فراهم کنیم تا کل جهان را فراگیرد.

انتهای پیام

کد N1000795

وبگردی