آفتاب

حضور نظامی روسیه در جزایر جنجالی کوریل گسترش می‌یابد

حضور نظامی روسیه در جزایر جنجالی کوریل گسترش می‌یابد

وزیر دفاع روسیه از گسترش حضور نظامی کشورش در جزایر کوریل خبر داد که ژاپن هم بر آنها ادعای مالکیت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چهار جزیره مورد مناقشه که روسیه آنها را کوریل می‌خواند، در ژاپن به قلمرو شمالی مشهورند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است، پایگاهی نظامی در این جزایر ساخته می‌شود. وزیر دفاع روسیه همچنین روز پنج‌شنبه از ساخت چهار پایگاه نظامی جدید در قطب شمال خبر داده است.

ژاپن و روسیه پس از جنگ جهانی دوم گرچه کمابیش روابط دوستانه‌ای داشته‌اند، اما هیچ موقع پیمان صلحی را به دلیل اختلاف‌نظر بر سر مالکیت این جزایر امضا نکرده‌اند. ارتش شوروی سابق در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم این جزایر را اشغال کرد.

در ماه ژوئیه امسال، سرگئی شویگو اعلام کرد دو پادگان در جزایر ایتوروپ و کوناشیر در شمال جزیره هوکایدو ژاپن ساخته می‌شوند. ژاپن بارها به سفر مقام‌های روسی به این جزایر اعتراض کرده است. روسیه می‌خواهد در کوریل، به جز زیرساخت‌های نظامی، مراکزی برای تفریح سربازان و خانواده‌های آنها از جمله سینما بسازد. روسیه اخیرا هم فرودگاه جدید جزیره ایتوروپ را افتتاح کرد.

در گزارش دیگری که در یک سایت خبری روسی منتشر شده آمده است که روسیه یک لشکر توپخانه‌ای شامل ۳۵۰۰ نیرو در این جزایر دارد. این لشکر مجهز به تانک‌های تی-۸۰ و موشک‌های سطح به هوای باک است. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، جزایر کوریل همچنین محل استقرار یک پایگاه زیردریایی روسیه است که برای روسیه بسیار مهم است.

انتهای پیام

کد N1000707

وبگردی