آفتاب

عربستان: زنان می توانند رد انتخابات شهرداری ها شرکت کنند؛ اما! / خط قرمزهای نامزدهای زن کدامند؟

عربستان: زنان می توانند رد انتخابات شهرداری ها شرکت کنند؛ اما! / خط قرمزهای نامزدهای زن کدامند؟

تسنیم نوشت: درشرایطی که عربستان به زنان اجازه داده است در انتخابات شهرداری ها نامزد شوند ، گفت‌وگو و ارتباط آنان با رای دهندگان مرد را ممنوع و مشمول جریمه مالی سنگین اعلام کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیا الیوم، زنان عربستان در شرایطی حق نامزدی در انتخابات شهرداری را دارند که گفت وگو یا ارتباط با رای دهندگان مرد برای آن ممنوع شده و در صورت نقض آن باید جریمه مالی سنگینی پرداخت کنند.

توسل به اقدامات سختگیرانه برای منصرف کردن زنان از نامزدی در انتخابات

تحمیل این جریمه مالی سنگین بر نامزدهای زن در صورت ارتباط و گفت وگو با رای دهندگان، واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است.

هدف از این اقدامات سختگیرانه کمیته عالی انتخابات در قبال نامزدهای زن عربستان پشیمان شدن آنان از نامزدی برای انتخابات شهرداری ها است.

جریمه ده هزار ریالی برای نامزدهای زن

بخشی از این اقدامات سختگیرانه علیه نامزدهای زن جریمه مالی ده هزار ریالی در صورت اختلاط آنان با رای دهندگان است و به این ترتیب این جریمه به هزینه های سنگین تبیلغات انتخاباتی که در مدینه منوره بین 50 تا 80 هزار ریال سعودی است، اضافه می شود.

نقض نظامنامه انتخاباتی

تحمیل جریمه مالی بر نامزدهای زن با نظامنامه تبیلغات انتخاباتی مبنی بر حق نامزدها برای دیدار با رای دهندگان و تبیلغ انتخاباتی در تعارض است.

اقدامات سختگیرانه بین تایید و تمسخر

در این میان رای دهندگان سعودی در صفحه توئیتر، هشتکی تحت عنوان «جریمه اختلاط برای نامزدهای زن» تشکیل شده است که در آن کاربران اینترنتی دیدگاههای خود را ابراز کرده و برخی این اقدام را تایید و برخی دیگر آن را به تمسخر گرفته اند.

کمیته عالی انتخابات شهرداری های سعودی، نامزدهای زن این انتخابات را که تعداد آنان به 366 نفر رسیده است از عاقبت صحبت مستقیم با رای دهندگان برحذر داشته و از آنان خواسته است برای این کار وکیل اختیار کرده و یا با شرکت های متخصص برای مدیریت تبلیغات انتخاباتی قرارداد منعقد کنند.

کمیته مزبور به این اقدامات اکتفا نکرده و ورود نامزدهای زن را به بخش مرد در ستادهای انتخاباتی ممنوع اعلام کرده است.

در همین ارتباط «جدیع القحطانی» رئیس کمیته عالی انتخابات از نامزدهای زن درخواست کرده است مجوز تبیلغات انتخاباتی دریافت کرده و علاوه بر این در ستادهای انتخاباتی خود بخش مخصوصی را به مردان اختصاص دهند.

انتشار عکس در تبلیغات انتخاباتی ممنوع

همچنین از آنان خواسته است به قوانین شرع پایبند بوده و از صحبت با رای دهندگان مرد در ستادهای انتخاباتی خودداری کنند و عکس های خود را در تبلیغات منتشر نکنند.

این در حالی است که این نخستین بار است که زنان در انتخابات شهرداری ها به عنوان نامزد و رای دهنده شرکت می کنند و تعداد نامزدهای آنان به 366 نفر رسیده است.

در سبتامبر 2011 عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی ابلاغه ای صادر کرد که بر اساس آن زنان از حق مشارکت در فعالیت های سیاسی برخوردار شدند.

پس از آن دستور پادشاهی در سال 2013 صادر شد که به موجب آن به زنان اجازه داد شد در 20 درصد کرسی های مجلس شورا مشارکت داشته باشند.

4949

کد N1000705

وبگردی