آفتاب

پیش‌نویس قطعنامه نیوزیلند در شورای امنیت درباره فلسطین

پیش‌نویس قطعنامه نیوزیلند در شورای امنیت درباره فلسطین

وزیر امور خارجه نیوزیلند از تصمیم این کشور برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل با هدف پایان دادن به خشونت‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، موری مک‌کولی، وزیر امور خارجه نیوزیلند در جریان نشستی در سطح وزرا در شورای امنیت سازمان ملل گفت که این پیش‌نویس با هدف تضمین تعهدات شورا در زمینه راه حل دو کشوری و برگزاری مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطین با هدف پایان بخشیدن به درگیری‌ها و تنش‌ها میان دو طرف است.

نیوزیلند که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد اعلام کرده که در هفته‌های آتی این پیش‌نویس را در سازمان ملل به جریان می‌اندازد.

با وجود دورنمای ضعیف مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین در بحبوحه افزایش تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی، وزیر امور خارجه نیوزیلند اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید دستور کاری را برای آماده‌سازی دو طرف درگیر در سرزمین‌های اشغالی به منظور پایان بخشیدن به درگیری‌ها در منطقه ارائه کند که واقعی و دارای چارچوب زمانی باشد.

وی ادامه داد، در شش سال گذشته شورا قطعنامه‌ای را تصویب کرده و باید مسئولیت ناکامی در این روند دیپلماتیک و سیاسی را بپذیرد و به سمت حل آن گام بردارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در جریان این نشست در شورای امنیت سازمان ملل گفت، درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بار دیگر وارد مرحله‌ای خطرناک شده است. این بحران نتیجه اشغالگری و بدرفتاری های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی برای بیش از نیم قرن و از بین بردن آرزوها و آمال فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور است.

وی به شورای امنیت سازمان ملل گفت، جامعه بین‌الملل باید نگرانی‌های اسرائیل را در تلاشش برای مشروعیت‌زدایی و نگرانی‌های امنیتی درک کند اما علت وخامت اوضاع در سرزمین‌های اشغالی را تصرف بلندمدت و شهرکسازی‌های غیرقانونی اسرائیل در قلمروی فلسطین دانست.

"دنی دانون"، سفیر جدید رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز به شورای امنیت تاکید کرد تا از بهانه تراشی به نفع فلسطینی‌ها پرهیز کرده و آنها را مقصر موج این درگیری‌های جدید بداند. وی تاکید کرد که دو طرف باید خویشتنداری را پیشه کرده و از محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطین خواست تا دست از گفتارهای تحریک‌آمیزش بردارد و بر این مساله تاکید کرد که تل‌آویو از موضع کنونی‌اش در قبال قدس دست بر نمی‌دارد.

ریاض المالکی،‌ وزیر امور خارجه فلسطین نیز اسرائیل را به دامن زدن به درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و انزجار و نژادپرستی و بی‌توجهی به هشدارها درباره اقدامات در قدس متهم کرد.

مالکی از اسرائیل خواست تا درباره ادعایش در زمینه عدم تغییر موضعش در قبال قدس توضیح دهد و به شورای امنیت هشدار داد تا درباره اقدامات کوتاه مدت و نشانه‌های آن متمرکز شود.

انتهای پیام

کد N1000661

وبگردی