آفتاب

سونامی که گریبان تلویزیون را می‌گیرد

سونامی که گریبان تلویزیون را می‌گیرد

مسعود تکاور با بیان اینکه از تلویزیون انتظار بیشتری می‌رود‌، مشکلات سازمان صداوسیما را متعدد برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام تلاش سازمان در راستای حل این مشکلات است. به خوبی می‌دانم که تلویزیون تلاش بسیاری کرده است ولی زحمات او نسبت به تقاضای مخاطب کم بوده است.

مسعود تکاور با بیان اینکه از تلویزیون انتظار بیشتری می‌رود‌، مشکلات سازمان صداوسیما را متعدد برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام تلاش سازمان در راستای حل این مشکلات است. به خوبی می‌دانم که تلویزیون تلاش بسیاری کرده است ولی زحماتش نسبت به تقاضای مخاطب کم بوده است.

این کارگردان که بیشتر در زمینه‌ی ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های دفاع مقدس فعالیت داشته است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی پخش نشدن سریال مناسبتی جدید برای ایام محرم و نسبت دادن این مساله به مشکلات مالی از سوی مدیران، بیان کرد: معتقدم در حال حاضر تلویزیون خودش را بیشتر پشت مشکلات مالی قایم کرده است. نمی‌گویم صداوسیما مشکل مالی ندارد، اما با وجود این مشکلات هم باید بتواند سریال‌های باکیفیت‌تری تولید کند.

او با بیان اینکه حال و روز این روزهای صداوسیما به آنتن فروشی رسیده است و بیشتر شبیه یک بخش خصوصی شده که جداگانه برای خودش کار می‌کند، ادامه داد: عملکرد تلویزیون در سال‌های گذشته بیانگر این موضوع است که در حال حاضر آنتن تلویزیون بیشتر جهت خشک کردن رخت و لباس مردم به کار می‌آید تا به عنوان یک بخش ملی و رسانه‌ای.

کارگردان سریال «رهایی» با بیان اینکه انتظار بیشتری از تلویزیون می‌رود‌، مشکلات این سازمان را متعدد برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام تلاش سازمان در راستای حل این مشکلات است. به خوبی می‌دانم که تلویزیون تلاش بسیاری کرده است ولی زحماتش نسبت به تقاضای مخاطب کم بوده است. در این شرایط وظیفه ما هنرمندان این است که اگر ایرادی در اطراف خود می‌بینیم آن را مطرح کنیم. طرح این ایرادات و پرداختن به آنها می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

او ضعف بزرگ تلویزیون را در سونامی که در آینده گریبان‌گیر صداوسیما خواهد شد دانست و با بیان اینکه ما در حال حاضر از وقوع این سونامی بی‌خبر هستیم‌، اظهار کرد: در حال حاضر یکسری مرزها و دیوارهای فرهنگی وجود دارد که در این دیوارها شاهد پنجره‌های فرهنگی متعددی هستیم. سوال اینجاست که آیا تلویزیون توانسته در مقابل پنجره‌هایی مثل شبکه‌های ماهواره‌ای پنجره‌ای را برای مخاطبان تهیه کند؟

این کارگردان با اشاره به گرایش مخاطبان به تماشای سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بیان کرد: صداوسیما باید بتواند به عنوان یک نهاد ملی سریال‌های خوب‌، مناسب، جذاب در ژانرهای متفاوت تهیه و تولید کند تا مخاطب را به سمت تماشای سریا‌های داخلی جذب کند و تا زمانی که این کارها انجام نشده نمی‌توان از مخاطب انتظاری داشت.

تکاور درباره راهکارهایی که می‌تواند مخاطب را به سمت تماشای تلویزیون بازگرداند، بیان کرد: تولید انبوه، حسابرسی دقیق مالی و برآورد بودجه برای کارهای خوب از جمله این راهکارها است. زمانی که به این راهکارها جامعه عمل پوشانده شود، می‌توان از بیننده خواست تا دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای را نگاه نکند و به سوی تماشای برنامه‌های تلویزیونی خودمان بازگردد.

او همچنین با بیان اینکه تلویزیون تعهدات خود را در قبال هنرمندان و عوامل سریال‌ها انجام نمی‌دهد‌، اظهار کرد: من با این شرایط موجود، با تلویزیون فعالیت نخواهم کرد. این عدم تعهد صدا‌و‌سیما باعث می‌شود تا سریال‌های درجه یکی مثل «شهرزاد‌» و آثار مهران مدیری سر از شبکه نمایش خانگی دربیاورند.

تکاور در پایان در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر مدیریت سازمان صدا‌و‌سیما و روی کار آمدن محمد سرافراز به عنوان رییس سازمان صدا‌و‌سیما در یک سال اخیر، آیا تغییراتی در راستای بهبود فعالیت‌های این سازمان به وجود آمده است؟ گفت: من فکر می‌کنم ضعفی که گریبان‌گیر این سازمان شده است بیشتر از آنکه مربوط به مدیریت شود، به مشکلات مالی و بودجه برمی‌گردد و همین موضوع باعث شده تا صدا‌و‌سیما اهداف و وظایف خود را فراموش کند.

انتهای پیام

کد N1000602

وبگردی