آفتاب
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح:

از شعور عزاداری فاصله نگیریم

از شعور عزاداری فاصله نگیریم

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور گفت: از آنجا که ما اغلب اسیر شور عزاداری می‌شویم، از شعور عزاداری فاصله می‌گیریم و احساس در عزاداری بر عقل غلبه می‌کند.

حجت‌الاسلام رمضانعلی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، در خصوص آسیب‌های عزاداری‌های ماه محرم، بیان کرد: الگوسازی و الگو گرفتن غلط عامل ایجاد آسیب در نوع عزاداری‌های اهل بیت(ع) است.

وی افزود: به نظر می‌رسد الگوگیری و برداشت‌های نادرست و غلط از عزاداری‌ها به وجود آورنده آسیب‌هایی همچون قمه‌زنی باشد.

صالحی گفت: افرادی که مرتکب قمه‌زنی می‌شوند، منشاء قمه‌زنی را الگو گرفتن از حادثه‌ای می‌دانند که به حضرت زینب(س) نسبت دارد. به‌عقیده‌ آنها حضرت زینب(س) در زمان اسارت با دیدن سر امام حسین(ع) پیشانی خود را به محمل زده و خون از سر ایشان جاری شد. از این رو این افراد با الگو گرفتن از این حادثه، قمه‌زنی را ایجاد کردند، در حالی که منابع موثق مقاتل ما منکر این قضیه هستند.

این مقام قضایی تصریح کرد: افراد جامعه گاهی یک الگوی اشتباه را از جایی برداشت می‌کنند یا دست به فعالیت‌هایی می‌زنند که منشاء آنها از میان عزاداری‌های بومی ما برنخاسته، اما از آنجا که ما اغلب اسیر شور عزاداری می‌شویم از شعور عزاداری فاصله می‌گیریم و احساس در عزاداری بر عقل غلبه می‌کند.

صالحی اضافه کرد: بر این اساس با الگوگیری‌های ناصحیح، غرق جذابیت‌ها و شور عزاداری‌ها می‌شویم در حالیکه عزاداری‌ به روش اهل بیت(ع) شباهتی با این نوع عزاداری‌ها نداشته است. آنها از ما خواسته‌اند بر مصیبت‌شان بگرییم و بگریانیم و در این مسیر دچار دروغ و تحریف و آسیب زدن نشویم.

وی راهکار جلوگیری از این اقدامات را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: چاره کار این است که در مساجد و هیئات مذهبی افرادی که مدیر هستند یا میکروفن در اختیار دارند و یا افرادی که دست به قلم دارند و مطالبی را از طرق مختلف انتشار می‌دهند، آموزش داده شوند تا وقایع تاریخی به درستی منتقل شود.

صالحی گفت: امر به معروف و نهی از منکر را باید از همین‌ افراد شروع کنیم که خود یک اقدام فرهنگی تربیتی مهم در راستای کاهش چنین آسیب‌هایی است. این پدیده‌ها باید با شیوه‌های فرهنگی تضعیف شود و می‌طلبد در زمینه آگاه‌سازی‌ها و کار علمی و آشنا کردن افراد با عزاداری‌های صحیح بیشتر فعالیت کنیم.

صالحی با اشاره به آسیب‌هایی که عزاداری‌های غلط در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: امام صادق(ع) در روایات متعدد می‌فرمایند برای ما زیور و زینت باشید و برای ما مایه‌ ننگ و بی‌آبرویی نباشید.

وی تصریح کرد: شاید برخی فعالیت‌ها در شرایط و مکان خاصی خوب باشد، اما همین فعالیت‌ها ممکن است در محیطی که با توجیه علمی یا مذهبی این فعالیت‌ها آشنا نیست، ناپسند جلوه کند.

صالحی ادامه داد: برخی اقدامات واجب شرعی نبوده و جزو مستحبات ماست. از این رو اگر شکل عزاداری موجب برداشت غلط برای کسی که با این قضایا آشنا نیست، شود و انتشار آن در بیرون از مملکت ما باعث شود در سایر جوامع ما را انسان‌های غیرمنطقی و عقب‌مانده بدانند نباید این کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: همانطور که خنده در مجلس عزا موجب بی‌آبرویی نزد صاحب عزا می‌شود، به همان شکل حق نداریم به گونه‌ای عزاداری کنیم که اهل بیت(ع) را بی‌آبرو کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در آداب منبر و روضه‌خوانی نیز بزرگان ما سفارش کرده‌اند که گاهی نباید روضه‌های بسیار دلخراش سردهیم. باید حرمت صاحب عزا را نگه داشت؛ چراکه اینکار داغ از دست دادن عزیز را بیش از اندازه بالا می‌برد؛ لذا باید تحمل صاحب عزا نیز رعایت شود.

وی افزود: اگر برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم، باید به قائده حفظ حرمت اهل بیت(ع) و حفظ آبروی صاحب عزا توجه کنیم. از این رو به نظر می‌آید باید از بعضی حرکات که در جامعه جهانی مقبولیت ندارد و ما هم دفاع قاطع از آن حرکات نداریم، دوری کنیم.

صالحی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مذهبی که جزو آداب و رسوم عزاداری ماست باید دنبال شوند، افزود: برخی از این فعالیت‌ها فقط زاییده رسوم از خود ساخته ماست و در صورت وجود امکان سوء استفاده از آنها نباید بر آنها اصرار کنیم. باید فکر بیدار داشته و به این بصیرت برسیم که به آبروی صاحب عزا هم فکر کنیم.

انتهای پیام

کد N1000497

وبگردی