آفتاب
ویتالی چورکین:

شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران منطقی باشد

شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران منطقی باشد

نمایندگان روسیه و چین در سازمان ملل با طرح عجولانه آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت و برخورد با این آزمایش مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت درباره مسئله آزمایش موشک عماد توسط ایران باید پس از بررسی جزئیات فنی اظهار نظر کرد.

وی در واکنش به نامه کشورهای غربی به شورای امنیت برای اقدام فوری علیه آزمایش موشکی ایران گفت: این مسائل نیاز به بررسی و تحلیل های کارشناسی دارد و نباید به این سرعت درباره آن تصمیم گرفت.

نماینده روسیه خطاب به کشورهای ارسال کننده نامه مبنی بر نقض قطعنامه های شورای امنیت از سوی ایران، تامل بیشتر و برخورد منطقی کشورهای عضو شورای امنیت با این مسئله را خواستار شد.

کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به کمیته امور تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک «عماد» در ایران را به اطلاع رسانده و تحقیق درباره آن را خواستار شدند.

کشورهای غربی ادعا می‌کنند این اقدام ایران ناقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است، قطعنامه‌ای که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود و سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید.

چورکین اعتقاد دارد درباره مسائلی این چنین باید محتاطانه عمل کرد و نمی توان به سرعت تصمیمات جدی گرفت. وی از کشورهای غربی خواست کمی کارشناسی تر نسبت به این گونه مسائل برخورد و از احساسات زودگر پرهیز کنند.

نماینده چین نیز از طرح آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت حمایت نکرد. لی جین نماینده چین در سازمان ملل اعتقاد دارد ایران هیچ قطعنامه ای را نقض نکرده است. 

کد N1000461

وبگردی