آفتاب

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه:استراتژی روحانی، استراتژی "هم این و هم آن"است/جبهه اعتدال از عارف تاولایتی

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه:استراتژی روحانی، استراتژی "هم این و هم آن"است/جبهه اعتدال از عارف تاولایتی

‌روزنامه شرق در گفت و گویی با غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نوشت: روحانی در تشکیل کابینه نشان داد استراتژی عمده اعتدالیون حامی دولت و شخص رئیس‌جمهوری استراتژی هم این و هم آن است. یعنی اعتدال از دید ما نوعی توازن دو جناح است. نفی دو جناح نیست ولی جنبه سلبی اعتدال قوی‌تر است چون دنبال نفی افراطی‌گری است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

اعتدال و توسعه موفق شد در انتخابات ٩٢ برنده شود. یعنی تفکر اعتدال و توسعه برنده شد. روحانی بخش‌هایی از دو جناح را پوشش دارد. نگاه حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ششم، هفتم و هشتم نگاه فراجناحی بوده اما در کنار معتدلین اصولگرا و اصلاح‌طلبانی که معتقد به ساختار نظام جمهوری اسلامی هستند از شخصیت‌هایی که به دلایل مختلف حدفاصل دو جناح بوده‌‌اند دفاع کرده است. جریان اعتدال و توسعه برایند معتدلین جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و میانه‌رو‌های دو جریان بوده است.

جریان اعتدال تئوریسین‌های خوبی دارد که بحث‌های آکادمیک را هم مطرح کرده‌اند؛ مثل دکتر سریع‌القلم و صالحی‌امیری یا در سطح جامعه‌شناس‌ها دکتر قانعی‌راد.

ولی در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا افراد صاحب یک سابقه تاریخی‌اند. مثلا اصلاح‌طلبان همان چپ‌های دهه ٦٠ هستند و اصولگرایان همان جناح راست. ولی ما در جریان اعتدال‌گرا شاهد چنین گذشته ثابتی نیستیم. درواقع همان اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی‌اند که کنش تعادلی پیدا کرده‌اند. اصولا شاهد تغییر کنشی افراد هستیم. مثلا ناطق اصولگرا بوده و هنوز هم خودش را اصولگرا می‌داند اما یک اصولگرای معتدل. چهره‌ها در چارچوب زمان آزمون پس می‌دهند. رئیس‌جمهوری، سيدحسن خمینی و ناطق‌نوری اینها از دید ما چهره‌هاي شاخصی هستند که هم مقبولیت و هم رویکرد اعتدالی دارند.

جبهه اعتدال در انتخابات ٩٢ شکل گرفت. یک سر آن ولایتی و یک سر آن عارف است و روحانی میانه آن است و در این دو سال بخشی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هم به آن اضافه شده‌اند.

ما در حزب اعتدال و توسعه با هر دو جریان تعامل داریم. اگر ولایتی و لاریجانی هم دعوت به نشست و مذاکره کنند، استقبال می‌کنیم اما حرف ما این است كه هرکدام یک سازمانی داشتند. اعتدال و توسعه هم سازمانی داشته‌است. بنابراین اگر شورای نگهبان نیروهای خودمان را تأیید کند، ما ترجیح می‌دهیم افرادی مثل فاطمه هاشمی سرلیست ما قرار گیرند نه کسانی که جزء حزب ما نیستند، ولی اعتدالی هستند. آنچه شما تحت عنوان جبهه اعتدال‌گرا می‌نامید، اصلا وجود خارجی ندارد.

2727

 

 

کد N999930

وبگردی