آفتاب

نخست وزیر مونته‌نگرو روسیه را به حمایت از مخالفان متهم کرد

نخست وزیر مونته‌نگرو روسیه را به حمایت از مخالفان متهم کرد

به عقیده نخست وزیر مونته نگرو، روسیه برای ممانعت از پیوستن این کشور به ناتو از اپوزیسیون حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میلو یوکانوویچ، نخست وزیر مونته‌نگرو گفت:‌ پس از دو پیام وزارت امور خارجه روسیه شکی وجود ندارد که روسیه از سازمان دهندگان اعتراضات مخالفان حمایت می‌کند.

وی افزود: روسیه نه تنها می‌خواهد مانع پیوستن مونته‌نگرو به ناتو شود بلکه می‌خواهد اجازه ندهد دیگر کشورهای حوزه بالکان نیز به ائتلاف ناتو بپیوندند.

نخست وزیر مونته نگرو گفت: توقف توسعه ناتو در بین کشورهای حوزه بالکان یکی از اهداف رسمی سیاست داخلی روسیه محسوب می‌شود.

مونته‌نگرو در روزهای اخیر شاهد چندین اعتراض بوده و معترضان خواستار استعفای یوکانوویچ به خاطر فساد و تقلب انتخاباتی شده‌اند. پس از آنکه آرام شدن نسبی اعتراضات وزارت امور خارجه روسیه اقدامات ضد آزادی بیان را تاسف بار خوانده و گفت: به نظر می‌آید پیوستن سریع مونته‌نگرو به ناتو با هدف بستن در به روی رویکردهای جایگزین صورت گرفته است.

آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد برای صدور دعوت نامه به مونته‌نگرو در راستای پیوستن این کشور به ناتو در دسامبر سال جاری میلادی آماده شده است.

آمریکا این پیشنهاد را در جریان نشست وزرای امور خارجه ناتو مطرح کرد اما هشدار داد که مونته نگر باید به اجرای اصلاحات ادامه داده و بر افزایش حمایت مردمی از عضویتش در ائتلاف نظامی ناتو کار کند.

روسیه نسبت به افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا ابراز نگرانی کرده و هشدار داد این مسئله ثبات منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

کد N1000354

وبگردی