آفتاب

همه مذاکرات دیپلماتیک رئیس جمهور از روز نهایی شدن برجام تا روز اجرایی شدن آن

همه مذاکرات دیپلماتیک رئیس جمهور از روز نهایی شدن برجام تا روز اجرایی شدن آن

از روز 23 تیرماه که ایران و 1+5 به یک توافق نهایی دست یافتند سیر مذاکرات دیپلماتیک کشورهای دیگر برای حضور در ایران پسا برجام سرعت گرفته است.

به گزارش خبرآنلاين، در اين مدت رئيس جمهور هشت تماس تلفني با همتايانش از ساير کشورها داشته است.  همچنين رئيس جمهور در اين مدت با 13 وزير خارجه و 13 رئيس جمهور يا نخست وزير ديدار کرده است. همچنين معاون صدر اعظم آلمان، روساي مجالس لبنان و کرواسي نيز به تهران سفر کرده اند. روحاني همچنين با رئيس شوراي اروپا، دبيرکل سازمان ملل متحد و برخي شخصيت هاي بين المللي ديگر هم ديدار کرده است. همچنين روساي جمهور قرقيزستان و اتريش نيز در اين مدت به ايران سفر کرده اند. روحاني در اين مدت تنها براي شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل ايران را ترک کرده است و بخشي از ديدارهاي ديپلماتيک او مربوط به اين سفر است.

جدول حاضر مجموع ديدارهاي ديپلماتيک رئيس جمهور از زمان نهايي شدن توافق هسته اي تا زمان آغاز اجرايي شدن آن است.

موضوع

تاريخ

شرح

گفت و گوي تلفني با رييس جمهوري اتريش

24 تير 1394

رييس جمهوري، پيام مذاکرات هسته اي را حل و فصل مسائل پيچيده جهاني از طريق مذاکره و تفاهم دانست و تاکيد کرد: بي ترديد توافق هسته اي ايران با قدرت هاي جهاني، توافقي برد-برد براي همه طرف هاي مذاکره کننده بود.

تماس تلفني نخست وزير انگلستان

جمعه 26 تير 1394

رييس جمهوري کشورمان در تماس تلفني ديويد کامرون نخست وزير انگلستان با ايشان، با اشاره به نقش آن کشور در پيشبرد مذاکرات اظهارداشت: خوشحاليم که در اين مذاکرات به نتيجه برد- برد دست پيدا کرديم ؛ لذا ضرورت دارد تمام کشورهاي عضو 1+5 در خصوص اجرايي شدن قدمهاي بعدي توافق هسته اي تلاش کنند.

گفت وگوي تلفني با رييس جمهوري ترکيه

26 تير 1394

روحاني درخصوص همكاري تهران - آنکارا براي كمك به ثبات منطقه گفت: درامورمنطقه اي چشم اميد مردم منطقه به همكاري هاي ما دوخته شده است و ما مي توانيم با همكاري يكديگر به يك راه حل برد- برد درمنطقه دست پيدا كنيم.

تماس تلفني پادشاه عمان

26 تير 1394

رييس جمهوري كشورمان در گفتگوي تلفني با پادشاه عمان با قدرداني از نقش مثبت وسازنده عمان درروند برگزاري مذاكرات هسته اي اظهارداشت: خوشحال هستيم كه توافق هسته اي، كارآيي ديپلماسي را اثبات كرد ونشان داد كه اين روش مي تواند به عنوان بهترين راه براي همكاري هاي بين المللي ومنطقه اي نيز مدنظر قرار گيرد.

تماس تلفني با رييس جمهوري پاکستان

27 تير 1394

روحاني در اين تماس تلفني با تبريک متقابل عيد سعيد فطر، به توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت که اين تفاهم به نفع همسايگان و منطقه خواهد بود و باعث تقويت روابط اقتصادي مي شود.رييس جمهوري اظهارداشت: اين تفاهم همچنين نشان داد که مشکلات هر چند پيچيده و سخت در روابط بين کشورها را در صورت وجود حسن نيت، مي توان در پشت ميز مذاکره حل و فصل کرد.

گفت و گوي تلفني با امير قطر

27 تير 1394

رييس جمهوري به مساله توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 اشاره کرد و اظهارداشت: اين توافق نشان داد که مسايل منطقه اي و اختلافات ميان کشورها بايد پاي ميز مذاکره حل و فصل گردد.

ديدار معاون صدراعظم آلمان

29 تير 1394

رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه ريشه حل بسياري از مشکلات به ايجاد اعتماد لازم در عمل به تعهدات باز مي‌گردد، گفت: يکي از راه‌هاي مستحکم‌تر و اجرايي شدن توافق ميان ايران و 1+5 روابط اقتصادي و تجاري وسيع‌تر ميان طرفين است.

گفت و گوي تلفني با رييس جمهوري فرانسه

1 مرداد 1394

روحاني در گفت و گوي تلفني با "فرانسوا اولاند" رييس جمهوري فرانسه، به امکانات و توانمندي هاي گسترده ايران و فرانسه براي گسترش همکاريها اشاره کرد و اظهارداشت: طي 10 سال گذشته فرصت هاي زيادي را دو کشور براي تعميق و توسعه روابط از دست داده اند و اکنون فرصت و زمان براي جبران گذشته فرا رسيده است.

ديدار نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست خارجي

6 مرداد 1394

روحاني در ديدار «فدريکا موگريني» با اشاره به اينکه مذاکره‌کنندگان دو طرف روزهاي فشرده و پرکاري را براي دستيابي به توافق پشت سر گذاشتند، گفت: توافقي که حاصل شد، براي آينده روابط منطقه ، اروپا و جهان بسيار مهم و تأثيرگذار خواهد بود.

ديدار وزير خارجه فرانسه

7 مرداد 1394

روحاني در ديدار لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به تلاش و اراده جدي طرفين مذاکرات در 22 ماه گذشته براي دستيابي به توافق، گفت: 7 کشور در اين مذاکرات زمان و انرژي زيادي صرف کردند و لذا بايد براي حفظ توافق هم تمام تلاش خود را بکار گيرند.

ديدار معاون نخست وزير و وزير خارجه صربستان

13 مرداد 1394

روحاني رييس جمهوري روز سه شنبه در ديدار با «ايوتستا داچيچ» معاون نخست وزير و وزير امور خارجه صربستان، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران با افراط و خشونت در هرکجا مخالف است و فاصله قوميت ها و افراطي گري، به استقرار آرامش و امنيت کمک نمي کند.رييس جمهوري با اشاره به مذاکرات ايران با 6 کشور و دستيابي به توافق در موضوع هسته اي، تصريح کرد: اين مذاکرات نشان داد که ساير مشکلات منطقه اي و بين المللي را نيز مي توان در چارچوب منطق و از طريق ميز مذاکره حل و فصل کرد.

ديدار وزراي خارجه و توسعه اقتصادي ايتاليا

14 مرداد 1394

رييس جمهوري با اشاره به ظرفيت‌هاي فراوان کشورهاي اتحاديه اروپا بويژه ايتاليا براي همکاري با جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: انتقال سرمايه و فناوري به ايران و سپس صادرات مشترک به بازارهاي منطقه، اولويت ايران براي توسعه مناسبات اقتصادي با کشورهاي اروپايي است.

ديدار وزير خارجه سوريه

14 مرداد 1394

رييس‌ جمهوري تأکيد کرد: مبارزه با تروريسم، حمايت از ملت‌هاي مظلوم و دولت‌هاي دوست و همچنين تلاش براي استقرار ثبات و امنيت در منطقه از اصول و اهداف تغيير ناپذير جمهوري اسلامي ايران است.

دیدار وزیر خارجه انگلستان

2 شهريور 1394

رییس جمهوری با تاکید بر استفاده از شرایط به وجود آمده پس از توافق هسته‌ای در جهت گسترش مناسبات همه‌جانبه، بر ضرورت تعامل انگلستان و ایران  برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و مشارکت دوکشور در مسیر حل مسائل و موضوعات بین المللی و منطقه ای تاکید کرد.

دیدار وزیر خارجه غنا

4 شهريور 1394

رییس جمهوری با اشاره به جایگاه ویژه قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ، برگسترش مناسبات همه جانبه با کشور غنا تاکید کرد و خواستار شناسایی و استفاده از همه ظرفیت های موجود برای توسعه مناسبات فیمابین شد.

سفر رئيس جمهور قرقيزستان به تهران

14 شهريور 1394

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني و آلماس بيگ آتامبايف روسای جمهوری ایران و قرقیزستان صبح شنبه پس از ديدار خصوصي و مذاكرات هيات هاي عالي رتبه ايران و قرقيزستان، در مراسم امضاي اسناد ميان مقامات دو كشور حضور يافتند. در اين مراسم و در حضور روساي جمهور ايران و قرقيزستان ٨ يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري به امضاي مقامات و مسوولان بلند پايه دو كشور رسيد.

دیدار وزیر خارجه چک

16 شهريور 1394

روحانی در دیدار «لوبو میر زائورالک» وزیر خارجه جمهوری چک گفت : کشورهایی که دارای قدرت و امکانات هستند نباید بخاطر گسترش نفوذ منطقه ای و یا هر بهانه دیگری نظرات خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کرده و در مسایل داخلی آنها دخالت کنند.

دیدار وزیر خارجه اسپانیا

16 شهريور 1394

رییس جمهوری با اشاره به بسترها و ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، صنعتی، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، گفت: تهران در شرایط جدید و پس از توافق وین از حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی استقبال می کند و شرکتهای اسپانیاتی نیز می‌توانند در بازار ایران حضور یابند.

سفر رئيس جمهور اتريش به تهران

17 شهريور 1394

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش برای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های خود 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

دیدار وزیر خارجه برزیل

22 شهريور 1394

رییس جمهوری در دیدار وزیر خارجه برزیل با تاکید بر اینکه ایران همواره از توسعه و تعمیق همکاری و روابط خوب با کشورهای حوزه آمریکای لاتین استقبال کرده است، گفت: ایران برای تقویت روابط خوب خود با برزیل به عنوان یک کشور مؤثر با اقتصاد رو به پیش در منطقه آمریکای لاتین، اهمیت ویژه ای قائل است.

در دیدار وزیر خارجه هلند

29 شهريور 1394

رییس جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط و همکاری با اتحادیه اروپا استقبال می کند، تصریح کرد: موفقیت در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند روابطی خوب و مستحکم را میان ایران با هلند و اتحادیه اروپا پایه ریزی کند.

گفت وگوی تلفنی با سلطان عمان

31 شهريور 1394

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیوندهای مشترک دینی ، تاریخی و همسایگی دو ملت ایران و عمان ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه و تحکیم همکاریها، اولویت ویژه ای برای همسایگان خود بویژه عمان قائل است.

سفر رئيس جمهور به نيويورک

جمعه 3 مهر 1394

رییس جمهوری برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مهمترین موضوعات منطقه ای و بین المللی، عصر پنجشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد.

دیدار نخست وزیر سوئد

4 مهر 1394

رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر سوئد، از توسعه همکاریهای تهران - استکهلم بویژه در عرصه اقتصادی استقبال کرد و گفت که هیچ مانعی بر سر راه تعمیق و گسترش روابط همه جانبه دو کشور وجود ندارد.

دیدار رییس جمهور برزیل

4 مهر 1394

رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌ها و اشتراکات فراوان میان ایران و برزیل، بر ضرورت توسعه همه جانبه مناسبات بویژه گسترش روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی دو کشور تأکید کرد.

دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد

4 مهر 1394

رییس جمهوری با تشریح تحولات منطقه ای، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا برای مبارزه منسجم تر با خشونت و افراطی گری، همه توان خود را برای اجرای قطعنامه "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" و طرح اقدام مشترک، بکار گیرد.

دیدار رییس شورای اروپا

5 مهر 1394

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "تحریم علیه ایران از ابتدا انتخاب مسیری نادرست و اشتباه بود"، گفت: باید در فضای جدید پساتوافق، برای ایجاد تحولی قابل ملاحظه در روابط همه جانبه ایران و اتحادیه اروپا بر مبنای منافع مشترک، برنامه ریزی کنیم.

دیدار نخست وزیر ایتالیا

5 مهر 1394

رییس جمهوری با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه علیه تهران بیش از همه به روابط خوب و گسترده اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران ضربه زد، تاکید کرد: در دوره پساتحریم باید فصل تازه ای در روابط و همکاری های تهران و اتحادیه اروپا و از جمله ایتالیا گشود.

دیدار نخست وزیر ژاپن

5 مهر 1394

رییس جمهوری، ژاپن را شریک خوب و استراتژیک ایران دانست و تصریح کرد: روابط و همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باید بیش از پیش ارتقاء یابد.

دیدار رییس جمهوری فرانسه

5 مهر 1394

رییس جمهوری بر تسریع در تدوین نقشه راه توسعه همه جانبه همکاریهای تهران - پاریس تاکید کرد و گفت: ایران آماده است درعرصه حمل و نقل، علوم و فناوریهای جدید و انرژی از جمله انرژی صلح آمیز هسته ای با فرانسه همکاری کند.

دیدار نخست وزیر ترکیه

6 مهر 1394

رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دوستانش در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد و پس از لغو تحریم ها، اولویت با کشورهایی است که ملت ما را تنها نگذاشتند.

دیدار رییس جمهور بولیوی

6 مهر 1394

رییس جمهوری با اشاره به ایستادگی و مقاومت ملت ایران برای رسیدن به اهداف خود و دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، گفت: اگر همه دولت ها و ملت‌ها برای رسیدن به اهدافشان در برابر قدرتمندان و زورگویان بایستند، پیروز خواهند شد.

دیدار رییس جمهوری اکوادور

6 مهر 1394

رییس جمهوری برنامه‌ریزی برای استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های همکاری میان ایران و اکوادور را ضروری دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در بخش‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی روابط خود را با اکوادور توسعه و ارتقاء دهد.

دیدار رییس هیات اجرایی افغانستان

6 مهر 1394

رییس جمهوری در دیدار رییس هیات اجرایی افغانستان تصریح کرد که ایران همواره یار دولت و مردم افغانستان است و توسعه و امنیت همسایگان و از جمله افغانستان را توسعه و امنیت خود می داند.

دیدار رییس جمهوری سنگال

6 مهر 1394

رییس جمهوری در دیدار رییس جمهوری سنگال، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه ای قایل است، گفت: از گسترش روابط با داکار در همه زمینه ها استقبال می کنیم.

دیدار رییس جمهوری چین

6 مهر 1394

رییس جمهوری، نقش چین در موفقیت مذاکرات را بسیار حائز اهمیت برشمرد و با اشاره به اینکه موفقیت مذاکرات به نفع همه کشورها بوده و در روابط ایران و چین تأثیرگذار خواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در شرایط جدید تحرکی بسیار سریع در روابط خوب دو کشور ایجاد شود.

دیدار نخست وزیر انگلستان

7 مهر 1394

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اجرای دقیق تمام مفاد توافق برجام و از جمله لغو کامل تحریمها ضروری است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده اجرای تعهدات خود در توافق برجام است و طرف مقابل نیز باید تلاش خود را روی اجرای آن متمرکز کند.

دیدار رییس جمهور روسیه

7 مهر 1394

رییس جمهوری در دیدار رییس جمهور روسیه گفت: تلاشهای مشترک و هماهنگی خوب میان تهران و مسکو در شکل گیری توافق برجام نقش اساسی داشت.

دیدار رییس مجلس کرواسی

12 مهر 1394

رییس جمهوری گفت: ایران به عنوان کشور بسیار مهم در منطقه خاورمیانه و کراوسی به عنوان کشور با اهمیت‌ در منطقه بالکان می‌توانند همانند پل ارتباطی این دو منطقه ایفای نقش کنند.

دیدار رییس مجلس سنای لهستان

18 مهر 1394

رییس جمهوری با اشاره به روابط تاریخی ایران و لهستان و ظرفیت‌های موجود در دو کشور گفت: ایران و لهستان در شرایط جدید بوجود آمده می‌توانند با تعریف منافع مشترک دو کشور، ظرفیت‌های جدید همکاری را مورد بررسی قرار داده و از آن در راستای توسعه مناسبات همه جانبه به نفع دو ملت بهره‌برداری کنند.

دیدار وزیر خارجه ژاپن

21 مهر 1394

رییس جمهوری، روابط جمهوری اسلامی ایران و ژاپن را بسیار دوستانه و دیرینه دانست و گفت: امیدوارم روابط دو کشور همانطور که در گذشته در بخش‌های مختلف نزدیک و صمیمی بوده، امروز هم با اراده سیاسی که در دو طرف وجود دارد، سطح آن به جایگاه مطلوب دو کشور بزرگ ایران و ژاپن ارتقاء یابد.

دیدار وزیر خارجه اندونزی

22 مهر 1394

رییس جمهوری بر استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای موجود در ایران و اندونزی برای توسعه مناسبات همه جانبه و ایجاد تحرک اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار منطقه خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، می توانند با رایزنی و همکاری مشترک، در حل مشکلات منطقه و جهان اسلام تاثیرگذار باشند.

دیدار وزیر خارجه آلمان

25 مهر 1394

رییس جمهوری، جایگاه آلمان و ایران را در عرصه منطقه‌ای و جهانی، بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: تهران و برلین باید با بهره گیری از فرصتهای پسابرجام، سطح همکاری های خود را در همه عرصه های مورد علاقه گسترش و تعمیق بخشند.

دیدار وزیر امور خارجه لبنان

26 مهر 1394

رییس جمهوری، مداخله بیگانگان در مسایل داخلی کشورها، جنایات رژیم صهیونیستی و خشونت، افراطی‌گری و تروریسم را سه معضل اساسی منطقه خاورمیانه برشمرد و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا بویژه در فضای به وجود آمده پس از توافق هسته‌ای بیش از گذشته در راستای ایجاد و گسترش ثبات و امنیت در منطقه فعالیت کند.

2929

 

 

کد N1000303

وبگردی