آفتاب

ایران مستشاران نظامی را در سوریه افزایش داده است

ایران مستشاران نظامی را در سوریه افزایش داده است

واحد مرکزی خبر نوشت: معاون وزیرخارجه کشورمان تایید کرد : ایران تعداد مستشاران نظامی خود را در سوریه با عزم قاطع برای کمک به شکست «تروریسم» افزایش داده است.

حسین امیرعبداللهیان  درگفتگو با گاردین گفت :  ایران تعداد مستشاران نظامی خود در سوریه را با عزم قاطع برای کمک به شکست «تروریسم» افزایش داده است.

وی در عین حال تاکید کرد فقط مردم سوریه می توانند درباره آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. این مقام ارشد ایران طی سفر به لندن در مصاحبه با گاردین گفت که چنین چیزی به عنوان نیروی رزمنده (ایرانی) در عرصه میدانی جنگ سوریه حضور ندارد اما مستشاران نظامی به ارتش سوریه کمک می کنند.

امیر عبداللهیان با انتقاد از عربستان سعودی حامی اصلی گروههای شورشی ضد اسد گفت  : «سیاستهای افراطی» آن موجب رشد القاعده و داعش شده است.

وی گفت: «جنگ بر ضد تروریسم در سوریه شدت یافته و روسیه گام های موثری در مبارزه با داعش برداشته است. ما تصمیم گرفته ایم تعداد مستشاران نظامی مان در سوریه را برای کمک به مبارزه با تروریستها افزایش دهیم. نکته مهم تعداد افسران و مستشاران نیست بلکه عزم راسخ در جنگ با تروریسم است.»

وی گفت  : تعداد آنها (مستشاران) «متناسب با توانایی های ما و درخواستهای دولت سوریه است. اگر لازم باشد همان خدمات مستشاری را به دوستان روسمان هم خواهیم داد.»

امیرعبداللهیان این سناریوی روایت شده توسط دیپلماتها را رد کرد که ایران به علت هراس از خطر سقوط اسد پس از اذعان وی به از دست دادن بخش های بیشتری از کشور و نیروهایش خواستار مداخله مستقیم روسیه شده بود.

وی گفت: ‌«ما معتقدیم گروههای مسلح حتی در حادترین شرایط قادر به براندازی دولت اسد نبودند و نخواهند بود.»

معاون وزیر خارجه ایران در امور خاورمیانه و آفریقا که مسلط به زبان عربی است، از نظر کارشناسان نسبت به جواد ظریف وزیر خارجه ایران که هدایت مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را بر عهده داشت،‌ تندروتر قلمداد می شود.

امیرعبداللهیان با رد اظهارات این هفته عادل جبیر وزیر خارجه سعودی  مبنی بر اینکه سوریه «سرزمین اشغالی ایران» است، در مقابل گفت که سعودیها سعی در اشغال یمن دارند.

وی گفت:‌ «با توجه به این حقیقت که عربستان سعودی هفت ماه سعی داشته است یمن را به زور اشغال کند،  در موقعیتی نیست که در مورد سوریه چنین سخنانی بگوید. من (به جبیر) توصیه می کنم بجای شانه خالی کردن از بار مسئولیت در صدد همکاری و رفتار سازنده در منطقه باشد.»

وی گفت : «سوءمدیریت» سعودی علت مرگ تعداد کثیری از زائران از جمله حدود پانصد ایرانی در فاجعه حج در ماه گذشته بود.

امیرعبداللهیان گفت : در بروکسل مذاکرات سازنده ای با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی  اتحادیه اروپا درباره پیشنهادهایی برای پیشبرد یک راه حل سیاسی در سوریه داشت.

امیر عبداللهیان گفت: «در هر فرآیند سیاسی نقش بشار اسد مهم خواهد بود. ما بر روی این مسئله کار نمی کنیم که اسد برای همیشه به عنوان رئیس جمهور در قدرت بماند اما به نقش وی در مبارزه با تروریسم و وحدت ملی آن کشور بخوبی واقفیم. تصمیم نهایی با مردم سوریه است- و از هر تصمیمی که بگیرند حمایت خواهیم کرد.»

49310

کد N1000250

وبگردی