آفتاب

پاکستان محدودیت‌های آمریکا در خصوص تسلیحات اتمی را نمی‌پذیرد

پاکستان محدودیت‌های آمریکا در خصوص تسلیحات اتمی را نمی‌پذیرد

به گفته مقام‌های پاکستانی نواز شریف در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا تاکید خواهد کرد که اسلام آباد محدودیت‌ها بر استفاده‌ از تسلیحات اتمی کوچک تاکتیکی را نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، پاکستان تاکید دارد که تسلیحات کوچکترش مانع حمله ناگهانی هند که یک قدرت اتمی است، می‌شود. اما آمریکا نگران است که تسلیحات تکنیکی باعث بی ثباتی هرچه بیشتر منطقه شود چرا که اندازه کوچکتر آنها سبب می‌شود استفاده از آنها در یک جنگ متعارف وسوسه انگیزتر باشد.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است امروز (پنج شنبه) در کاخ سفید دیدار کنند. دولت اوباما برای فروش هشت جت جنگنده F16 به پاکستان آماده می‌شود؛ اقدامی که علیرغم نگرانی‌های واشنگتن نسبت به افزایش زرادخانه اتمی پاکستان تلاشی برای تقویت روابط این دو کشور محسوب می‌شود.

ماریا سلطان، رئیس موسسه ثبات استراتژیک جنوب آسیا گفت: آمریکا می‌خواهد پاکستان متعهد شود که از تسلیحات اتمی تاکتیکی استفاده نمی‌کند اما اسلام آباد می‌خواهد این گزینه را به عنوان راهی برای جلوگیری از حمله بالقوه هند باز بگذارد. پاکستان می‌گوید آمریکا خواستار محدودیت‌های غیرمعقولی در خصوص استفاده‌اش از تسلیحات اتمی است و در عوض تعهد مبهمی به پاکستان می‌دهد که آن را به عنوان گیرنده تکنولوژی اتمی به رسمیت بشناسد.

یکی از مقامات امنیتی پاکستان که از برنامه اتمی این کشور مطلع است گفت: برنامه اتمی پاکستان،‌ هند محور است و این برنامه به این منظور مطرح شده تا کاملا گزینه جنگ را منتفی کند. هیچکس نمی‌تواند به ما دیکته کند که از چه نوع تسلیحاتی بسازیم و یا استفاده کنیم.

وی افزود: پاکستان در حال ساخت یک زیر دریایی اتمی است. هدف از این کار توانایی انجام حمله دریایی است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روزچهارشنبه با نواز شریف دیدار کرد اما جان کربی سخنگوی این وزارتخانه اعلام نکرد که آیا این دو مقام درباره محدودیت‌های اتمی آمریکا بر زرادخانه اتمی پاکستان مذاکره کردند یا خیر.

جان کربی گفت: پاکستان همچنان به تعهد بین المللی در خصوص امنیت اتمی متعهد است و ما معتقدیم که آنها اهمیت مسائل امنیت اتمی را درک می‌کنند.

وی افزود: آمریکا، هند و پاکستان را ترغیب می‌کند تا برای کاهش تنش‌ها مذاکراتی مستقیم برگزار کنند. عادی سازی روابط میان پاکستان و هند برای هر دو کشور و منطقه مهم و حیاتی است.

انتهای پیام

کد N1000176

وبگردی