آفتاب

نگرانی ناظران بین المللی از وضعیت آزادی رسانه ها در ترکیه

نگرانی ناظران بین المللی از وضعیت آزادی رسانه ها در ترکیه

نمایندگان ناظران بین المللی رسانه با اشاره به کاهش شدید آزادی مطبوعات در ترکیه، شرایط کنونی برای خبرنگاران در این کشور را وضعیت اضطراری توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تودی زمان، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در ترکیه، هشت سازمان بین المللی قصد دارند در آنچه که «سفری اضطراری برای آزادی مطبوعات» خواندند، راهی ترکیه شوند.

این نهادها از متهم کردن خبرنگاران به توهین به رئیس جمهوری ترکیه یا محاکمه روزنامه نگاران با استناد به قوانین ضدتروریستی در آن کشور به عنوان نمونه هایی از وضعیت اضطراری مطبوعات در ترکیه نام برده اند.

این هشت نهاد از جمله متشکل از کمیته حمایت از خبرنگاران، مستقر در آمریکا، و موسسه بین المللی مطبوعات، مستقر در وین، است.

یاآور می شود که بر اساس گزارش های سازمان ملل ترکیه بزرگترین زندان روزنامه نگاران محسوب می شود و علاوه بر آن در تاریخ ۲۳ آذر سال گذشته که همزمان با اولین سالگرد افشای پرونده اختلاس ۸۶ میلیادر دلاری بود، نيروهای امنيتی و پليس ترکيه در يک عمليات همزمان در ۱۳ شهر دست‌کم ۲۳ نفر را بازداشت کردند. سردبير روزنامه زمان، مدير شبکه خبری سامان‌يولو، تهيه‌کننده دو سريال تلويزيونی، يک کارگردان سريال‌های تلويزيونی و رئيس پيشين شعبه مبارزه با ترور اداره پليس در استانبول از جمله بازداشت‌شدگان روز يکشنبه هستند.

در واکنش به این اقدام، ا تحاديه اروپا با صدور بيانيه ای اقدام دولت ترکيه در بازداشت شماری از روزنامه نگاران روزنامه زمان و يک شبکه تلويزيونی محکوم کرده و آن را مغاير با ارزش های اين اتحاديه دانسته است.

«فدريکا موگرينی»، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و «يوهانس هان» مسئول سياست گذاری کشورهای همسايه در اروپا و پذيرش اعضای جديد، در بيانيه مشترکی اين اقدام را مغاير با ارزش های اتحاديه اروپا خواندند.

کد N1000080

وبگردی