آفتاب

الجعفری: زمان‌بندی سفر اسد به مسکو کارشناسی شده بود/ دیدگاه دمشق درباره تروریسم ثابت شد

الجعفری: زمان‌بندی سفر اسد به مسکو کارشناسی شده بود/ دیدگاه دمشق درباره تروریسم ثابت شد

سفیر دائم سوریه در سازمان ملل در مصاحبه‌ای تلویزیونی سفر اسد به مسکو را ماموریتی در چارچوب روابط بین المللی سوریه با کشورهای دیگر خواند و گفت: ممکن است کنفرانس "مسکو3" از سوی کمیته‌های کارگروه‌ها چهارگانه که دی‌میستورا آنها را پیشنهاد داده برگزار شود.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار جعفری سفیر دائم سوریه در سازمان ملل در این مصاحبه به سفر روز سه شنبه بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور به مسکو و دیدارش با ولادیمیر پوتین همتای روسی‌ خود اشاره کرده و گفت: سفر اسد به مسکو در چارچوب روابط بین المللی است.

وی افزود: اهمیت سفر اسد به مسکو از این لحاظ است که هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد این سفر صورت بگیرد اما راهبرد استراتژیک سوریه به رهبری بشار اسد بهترین زمان را برای این اقدام و دیدار اسد با رئیس جمهور روسیه که شریک مستقیم سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان در جنگ با تروریسم است، انتخاب کرد.

وی افزود: این اقدام باعث ضعف و سستی در مواضع کشورهای جهان که در حمایت از تروریسم و استفاده از آن علیه سوریه می‌کوشند، نقش داشت.

الجعفری عنوان داشت: حمله پیشگیرانه‌ای که مسکو و دمشق به عنوان نمایندگان جنگ علیه تروریسم انجام داده‌اند بسیاری از معادلاتی را که پشت پرده توسط سازمان‌های اطلاعات غربی در حال انجام بود، به شکست کشاند.

نماینده سوریه در سازمان ملل بر اهمیت نقش روسیه در مبارزه با تروریسم به ویژه تاثیرات روانی آن بر رسانه‌های غربی و واکنش برخی کشورهای عربی و غربی به این مسئله تاکید و اعلام کرد: میزان تاثیرات روانی اقدامات نظامی روسیه در سوریه بر رسانه‌های آمریکایی و اروپایی کاملا نشان داد که این مسئله یک مسئله فوق استراتژیک است چرا که نقشه‌های زیادی را در هم شکست و بسیاری از اهداف شرورانه‌ای را که برای اجرای آن علیه سوریه و ملتش تلاش می‌شد ناکام گذاشت.

الجعفری عنوان داشت: رئیس کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت بر اساس قطعنامه 1373 گزارش ویژه‌ای را صادر کرد. این گزارش مملو از اطلاعات مهم بود و در آن برخی کشورها که امروز به منبعی برای صدور تروریسم خارجی به سوریه و عراق تبدیل شده‌اند به پایبندی به اجرای قطعنامه 2178 شورای امنیت مبنی بر ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به سوریه و عراق دعوت شده‌اند.

الجعفری ادامه داد: به رغم سانسور بیش از 80 درصد از این گزارش و محرمانه خواندن آن 20 درصد باقیمانده بر این مسئله اشاره دارد که سوریه، روسیه،‌ ایران، ونزوئلا و دیگر کشورهای دوست جایگاه عالی را در سطح جهان در خصوص مبارزه با تروریسم به دست آورنده‌اند تا جایی که کمیته‌های ذیربط در شورای امنیت وادار شدند که به جایگاه سوریه در مبارزه با تروریسم و اینکه در طول چند سال اخیر از سوی تروریسم سازماندهی شده بین المللی هدف قرار گرفته اقرار کند. تروریسمی که از سوی برخی کشورهای شناخته شده همچون ترکیه، ‌عربستان، ‌قطر، فرانسه و غیره حمایت می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ما امروز عملا چه در مسکو و چه نیویورک پیروز هستیم و تاکید داریم که در سوریه به نیابت از تمام جهان علیه تروریسم می‌جنگیم.

سفیر سوریه در سازمان ملل عنوان داشت: در جهان امروز دیپلماسی به معنای کلاسیک آن از بین رفته و جنایات و حمایت از تروریسم به شکل علنی و از سوی برخی از کشورها که مدعی‌اند رابطه مستقیم با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دارند انجام می‌شود. در حالی که امروز دیگر اظهارات آنها ارزشی ندارد و همه جهان مواضع آنها را شناخته‌اند و دیگر هیچ چیز محرمانه و پشت پرده‌ای باقی نمانده است.

درخصوص اظهارات بان کی مون دبیر کل سازمان ملل درباره حل بحران سوریه به دست کشورهای ذیربط نیز الجعفری گفت: آنچه بان کی مون اظهار داشت هیچ ارتباطی به وقایع سیاسی کنونی جهان ندارد بلکه مستقیما به کمیته بین المللی سه جانبه یا هفت جانبه‌ای که استفان دیمیستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه پیشنهاد داده مربوط می‌شود.

بان کی مون تلاش می‌کند که از اطلاعات مربوط به کمیته بین المللی ارتباطات پیشی بگیرد و این مسئله ربطی به مسکوی 3 یا چیز دیگری ندارد.

الجعفری گفت: احتمال دارد نشست مسکو 3 از سوی کارگروه‌های چهارجانبه که دیمیستورا پیشنهادش را داده برگزار شود اما این کمیته‌ها فعلا و پس از مخالفت ائتلاف مخالفان برای مشارکت در مذاکرات مسکو3 و پس از آن که 70 گروه تروریستی در ادله و حلب اعلام کردند در مذاکرات شرکت نمی‌کنند متوقف شد.

وی ادامه داد: از ابتدای آغاز بحران سوریه، مسائل انسانی در کشور هدف سوء استفاده قرار گرفته و تلاش زیادی شده که از این مسئله به عنوان سلاحی سیاسی برای براندازی نظام سوریه استفاده شود. به عنوان مثال از آغاز بحران سوریه در سال 2011 فرانسوی‌ها، ترک‌ها و برخی از کشورهای عربی اندیشه ایجاد گذرگاهی برای کمک‌های انسانی به سوریه را مطرح کردند و این به معنای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرزهای ترکیه و سوریه است که از طریق ناتو و برخی کشورهای دیگر هدف حمایت قرار می‌گیرد.

وی گفت: اصرار این کشورها برای ثابت کردن دیدگاه‌های نادرستشان تنها به معنی فهم نادرست از وقایع سوریه نیست بلکه آنها خودشان در توطئه چینی علیه سوریه و ملت آن و نقشه‌ها برای تبدیل سوریه به کشوری شکست خورده مثل سومالی و لیبی دست دارند و هدف آنها از تلاش‌هایشان تسویه حساب‌های قدیمی و جدیدشان با سوریه و ملت و رهبران ‌آن است. تلاش آنها نابود کردن تاریخ و جغرافیای سوریه و از نو نوشتن تاریخ سوریه مطابق میل غرب و و برخی کشورهای عربی است اما آنها در طول پنج سال گذشته شکست خوردند و هرگز به خواسته‌هایشان نرسیدند.

الجعفری گفت: سوریه در نقطه پیروزی قرار دارد که کاملا در واقعیت نمودار است. روحیه مردم سوریه عالی است و ما از لحاظ سیاسی به پیروزی‌هایی دست یافته‌ایم و پس از آنکه مسئله مبارزه با تروریسم را به انتها برسانیم باید این پیروزی‌ها را تحکیم کنیم.

نماینده سازمان ملل در سوریه اعلام کرد: ما امروز به همه جهان چیزی را که همان ابتدا به اخضر ابراهیمی و کوفی عنان، میانجی‌های صلح سازمان ملل در سوریه و ژنرال مودو و ژنرال دابی گفتیم، می‌گوییم که اولویت اصلی ما مبارزه با تروریسم است چرا که ما امروز در کشور شاهد تروریسم خارجی و مزدوران خارجی هستیم. ما امروز شاهد آن هستیم که گزارش شورای امنیت سانسور می‌شود و گفته می‌شود 80 درصد از تروریست‌ها از خارج به سوریه می‌آیند و 60 درصد کشورهای جهان که منبع صدور تروریسم به سوریه و عراق هستند و این به آن معناست که ما در ثابت کردن دیدگاهمان در مبارزه با تروریسم پیروز شده‌ایم.

انتهای پیام

کد N1000044

وبگردی