آفتاب
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان:

بسیاری از بیماران روانی، درمان و مراقبت لازم دریافت نمی‌کنند

بسیاری از بیماران روانی، درمان و مراقبت لازم دریافت نمی‌کنند

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وجود شیوع بالای اختلالات روانی، درصد زیادی از بیماران روانی، درمان و مراقبت لازم را دریافت نمی‌کنند و یک‌سوم کشورهای جهان بودجه‌ای برای خدمات سلامت روان ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، دکتر ناصر ضیغمی در همایش سلامت روان که امروز(29 مهرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بهداشت روان در زندگی انسان و شعار سال 2015 که حفظ منزلت انسانی در سلامت روان است، ضروری است گام هایی موثر در جهت ارتقا سلامت روان جامعه برداشت.

وی افزود: بیماری‌های روانی در سطح جهان 13 درصد بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند. همچنین طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2030، افسردگی به عنوان یکی از بیماری‌های روانی، به تنهایی بالاترین بار بیماری‌ها را حتی بیشتر از بیماری‌های قلبی به خود اختصاص خواهد داد.

ضیغمی عنوان کرد: بیش از 80 درصد بار بیماری‌های جهان به علت اختلالات روان‌تنی هستند. براساس آمار اعلام شده توسط سازمان بهداشت جسمانی، در حال حاضر 151 میلیون نفر در سطح جهان مبتلا به افسردگی، 26 میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی، 125 میلیون نفر معتاد به الکل، 40 میلیون نفر مبتلا به صرع و 24 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند و سالیانه حدود 844 هزار نفر خودکشی می‌کنند.

وی گفت: در کشور ما طبق مطالعه ابتدای دهه 1380، اختلالات روان‌پزشکی از نظر بار بیماری‌ها پس از حوادث در کشور، رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود، هم چنین براساس آخرین پیمایش سلامت روان در سال 1391، میزان شیوع اختلالات روانی 23.6 درصد در کشور اعلام شد.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به عدالت در سلامت گفت: بیماران روانی مبتلا به اختلالات شدید روانی در مقایسه با سایر مردم، خدمات کمتری برای درمان بیماری‌های جسمی خود دریافت می‌کنند. به عنوان مثال بیماران قلبی مبتلا به اسکیزوفرنی، 40 درصد کمتر از سایر بیماران قلبی جهت درمان بیماری قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند.

ضیغمی افزود: با وجود شیوع بالای اختلالات روانی، درصد بالایی از بیماران روانی، درمان و مراقبت لازم را دریافت نمی‌کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در کشورهای توسعه نیافته 75 درصد بیماران روانی و در کشورهای توسعه یافته 50 تا 53 درصد بیماران روانی به خدمات درمانی مورد نیاز دسترسی ندارند. یک‌سوم کشورهای جهان، بودجه‌ای برای خدمات سلامت روان ندارند و در یک پنجم کشورها کمتر از یک درصد کل بودجه بهداشت به خدمات سلامت روان تخصیص می‌یابد.

ضیغمی بیان کرد: بیماران مبتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اسکینروفرنیا، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند. همچنین بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با رفتارهای پرخطر جنسی قرار دارند. همچنین بیماران روانی مانند افراد مبتلا به افسردگی و اسکینروفرنیا، 1.4 تا 1.6 برابر بیشتر از سایر افراد جامعه دچار سکته و بیماری‌های قلبی می‌شوند و کمتر از 5 سال پس از آن زنده می‌مانند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: افراد دارای مشکلات سلامت روان، علاوه بر این‌که باید با مشکلات بیماری خود روبه‌رو شوند، همچنین باید محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و انگ بیماری روانی را نیز تحمل کنند زیرا معمولا تفکر عمومی جامعه درباره بیماران روانی این است که آنها افرادی تنبل، ضعیف و کم‌هوش بوده و در تصمیم‌گیری هم ناتوان هستند در حالی که معمولا بیماران روانی، خودشان قربانیان خشونت و سوءرفتار هستند.

وی تصریح کرد: در 5 سال آینده باید سه راهبرد اساسی، محور عملیات وزارت بهداشت قرار گیرد؛ این راهبردها به ترتیب بهبود وضعیت فعلی خدمات سلامت روان شامل خدمات نوین سلامت، ارتقای سواد سلامت روان در گروه‌های مختلف جامعه و کاهش عوامل خطر موثر بر سلامت روان هستند.

انتهای پیام

کد N999579

وبگردی