آفتاب

کرانه غربی معادلات اسرائیل را بر هم می‌زند

کرانه غربی معادلات اسرائیل را بر هم می‌زند

قیام مردم فلسطین در کرانه غربی و نوار غزه ادامه دارد. هنگامی که نخستین نشانه های قیام مردمی در کرانه غربی در قدس و دیگر شهر‌های فلسطینی آغاز شد دستگاه‌های امنیتی و مراکز مطالعات استراتژیک رژیم صهیونیستی هرگز فکر نمی‌کردند تظاهرات و اعتراضات خشم آلود فلسطینی‌ها تمام فلسطین و حتی منطقه سبز (مناطق اشغالی سال 1948 که اکنون تحت سیطره رژیم صهیونیستی است و بیش از 700 هزار فلسطینی با شناسنامه اسرائیلی در آن زندگی می‌کنند) را فرا گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل موسساتی به شمار می‌روند که برای ادامه حیات این رژیم حکم قلب را دارند. از همین رو است با تولد این رژیم نامشروع قوی‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در اسرائیل شکل گرفت و اکنون یکی از قوی‌ترین تشکیلات امنیتی جهان به شمار می‌روند که در داخل و خارج محدوده حاکمیت رژیم صهیونیستی دست به اقدامات گسترده اطلاعاتی و نظامی می‌زنند.

محصول کار این تشکیلات صدها ترور در اروپا، خاورمیانه و داخل سرزمین‌های اشغالی است که در قالب ترور شخصیتهای فلسطینی و عربی و نیز ترورهای اتمی تجلی یافته است. این تشکیلات اکنون چتر خود را در داخل فلسطین اشغالی، لبنان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه در قالب جنگهای الکترونیک و بکارگیری نیروهای انسانی کارآزموده پهن کرده است تا ضمن رصد همه تحولات امنیتی و نظامی، اهداف خود را از میان بانک اطلاعاتی شکار کند.

اما همین تشکیلات بزرگ در قلب سرزمینهای اشغالی با ناکامی بزرگی مواجه شد. آنها نه تنها نتوانستند شراره های قیام مردم فلسطین را پیش بینی کنند بلکه در ادامه نیز از تحلیل دقیق این قیام که با نام "قیام سوم مردم فلسطین" شهرت یافته است نیز عاجر ماندند.

این بار قیام مردم فلسطین نه توسط حماس و نه توسط جهاد اسلامی ونه توسط جنبش الفتح و نه توسط دولت خودگردان سازماندهی و هدایت شده است بلکه جنبشی صد درصد مردمی است که شناسایی لایه‌های فرماندهی و یا ارکان شکل دهنده این قیام برای موسسات امنیتی اسرائیل سخت شده است.

پیشتر هنگامی که قیام مسلحانه و یا عملیات نظامی توسط جنبشها و سازمانهای شناخته شده فلسطین همچون حماس، جهاد اسلامی، الفتح و یا دیگر سازمانهای فلسطینی ترتیب می‌یافت آنها با تکیه بر رصد اطلاعاتی و استفاده از همه امکانات خویش با ترور و دیگر وسایل به مقابله با تحرکات این سازمان‌ها روی می‌آوردند اما این بار در میان ده‌ها هزار نفر از مردم فلسطین که با چاقو و ماشین و یا ابزار پیش پا افتاده دیگر به دفاع از خود در برابر ارتش اشغالگر اسرائیل بر می‌خیزند چه کسی و چه فرماندهی و چه چیزی را می خواهند با امکانات خود همچون پهپادها و یا هواپیماهای بدون سرنشین و یا جنگ الکتروینک رصد و ترور کنند؟

وقتی موضوعی در فلسطین اشغالی به امنیت رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود همچون کاردی است که در استخوان این رژیم فرو رفته است زیرا پایه اصلی این رژیم امنیت آن به شمار می‌رود.

اما چرا قیام سوم ملت فلسطین امنیت اسرائیل را به خطر انداخته است؟

1- اسرائیل بر این باور بود که تحولات خاورمیانه و جنگ در سوریه، عراق و یمن و ادامه بحران در لبنان و کشمکش موجود بین کشورهای حوزه خاورمیانه موضوع فلسطین و قدس را به گوشه‌ای در انزوا رانده و امنیت اسرائیل را تامین کرده است و با همین گمانه زنی‌ها بود که تجاوز به حرم قدسی بیت المقدس و تقسیم زمانی و مکان قدس را در سرلوحه کار خویش قرار داد.

2- اسرائیل با دخالت در بحران نظامی سوریه و با حمایت از مجموعه‌های تروریستی همچون جبهه النصره و کمکهای لجستیکی، بیمارستانی و غذایی به آنها عملا به جنگ مجموعه‌های مسلح تروریستی علیه سوریه و مقاومت پیوسته است بنابراین امکان مقابله به مثل را برای دشمنانش در هر نقطه‌ای از فلسطین اشغالی از جمله کرانه غربی فراهم کرده است.

3- پیشتر ایران و دیگر نیروهای حامی مقاومت اعلام کرده بودند که برای دفاع از ملت فلسطین و مقاومت در برابر اشغالگران قدس حاضرند حمایت از جنبش مسلحانه در کرانه غربی را در دستور کار خود قرار دهند.

4- ده ها شهید و صدها مجروح و هزاران بازداشتی در کرانه غربی و نوار غزه در سایه قلع و قمع بی رحمانه ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز قیام سوم، بار دیگر باعث شده است توجه جهانی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین معطوف شود در حالی که تا پیش از این رژیم صهیونیستی از این که به دلیل جنگ در خاورمیانه از دایره توجه جهانی خارج شده بود بسیار خرسند و راضی بود.

5- جنبش‌های مقاومت فلسطینی خواستار حمایت مسلحانه از مردم فلسطین در کرانه غربی شده‌اند تا مردم تحت اشغال ارتش اسرائیل امکان دفاع مسلحانه از خود را داشته باشند.

همین ترس و نگرانی‌های امنیتی است که باعث شده است همه تلاش‌های بین‌المللی آغاز، تا قیام سوم مردم فلسطین به سرعت خاموش شود. آمریکا همچون گذشته رهبری این تلاش ها را به عهده گرفته است که یکی از نشانه‌های آن سفر غیرمنتظره بان کی مون از سرزمین‌های اشغالی و دیدار و گفتگو با مقامات رژیم صهیوینستی و محمود عباس، رییس خودگرانی فلسطین است.

انتهای پیام

کد N999459

وبگردی