آفتاب

مشعل: آزادسازی مسجد الاقصی و فلسطین وظیفه همه است

مشعل: آزادسازی مسجد الاقصی و فلسطین وظیفه همه است

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن تاکید بر اینکه هدف اقدامات صهیونیست‌ها تغییر هویت قدس و یهودی سازی این شهر است، گفت: همگان مسئولیت آزادسازی مسجد الاقصی و فلسطین را برعهده دارند.

به گزارش خیرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به دعوت حزب کنگره ملی حاکم آفریقای جنوبی به این کشور سفر کرده است با جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری این کشور و چند تن از رهبران آفریقای جنوبی دیدار کرد.

وی در سخنرانی خود در یکی از مساجد پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی گفت: تصور کنید که یک نفر آمده و مسجد شما را به دو قسمت تقسیم کرده است و تنها یک بخش از آن به عبادت اختصاص دارد. به این تقسیم مکانی می‌گویند. در حال حاضر هدف اسرائیل از دست زدن به چنین اقداماتی تغییر هویت قدس و تاریخ این شهر و یهودی سازی آن است در نتیجه همگان باید به مسئولیت فردی و اجتماعی خود برای آزادسازی مسجد الاقصی و فلسطین عمل کنند.

خالد مشعل پس از این اظهارات به خبرگزاری آناتولی گفت: ما با تندروی فکری و دینی مخالفیم و روش میانه روی را برگزیده‌ایم. ما هرگز با کسی به دلیل اعتقاداتش دشمنی نمی‌ورزیم بلکه تنها با ظالمان و کسانی مقابله می‌کنیم که به تجاوز علیه ما می‌پردازند.

مشعل ضمن تاکید بر اهمیت مصر در منطقه تاکید کرد: هیچ عذری و بهانه‌ای برای ادامه محاصره نوار غزه و بسته شدن گذرگاه رفح را نمی‌پذیریم.

وی بر عدم مداخله جنبش حماس در امور داخلی مصر یا هر کشور دیگری تاکید کرد.

در همین راستا نعیم جینا، رئیس مرکز آفرقا و خاورمیانه در آفریقای جنوبی اعلام کرد که سفر مشعل با هدف تقویت روابط میان حماس و حزب کنگره ملی صورت گرفته است.

وی به روابط تاریخی میان این حزب و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اشاره و تاکید کرد که حزب کنگره از تمامی احزاب فلسطینی حمایت می‌کند.

جینا اعلام کرد که حماس می‌تواند دفتر نمایندگی برای خود در آفریقای جنوبی باز کند.

یک رهبر برجسته جنبش مقاومت اسلامی "حماس" همچنین از گسترش روابط این جنبش با کشورهای غیرعربی و اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حماس سعی در گسترش دایره مناسبات خود با طرف‌های خارج از جهان عرب و اسلام و به ویژه کشورهایی مانند آفریقای جنوبی را دارد که درد و رنج اشغالگری، ظلم و نژاد پرستی را چشیده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مشیر مصری خاطرنشان کرد که سفر هیات جنبش حماس به ریاست خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش به آفریقای جنوبی و دیدار با "جاکوب زوما" رئیس جمهور این کشور "تحول سیاسی" جدیدی برای این جنبش در راستای جلب حمایت جامعه بین‌المللی از مساله فلسطین بود.

مصری خاطرنشان کرد که رهبران حماس سعی در سفر به کشورهای مختلف در خارج از جهان عرب و اسلام در آینده نزدیک را دارند.

وی افزود: این جنبش در راستای گسترش روابط دوستانه خود مزاحمتی برای هیچ طرفی ایجاد نمی‌کند و هدفش از گسترش این روابط، تقویت مناسبات حزبی نیست، بلکه سعی در حفظ جایگاه مساله فلسطین را دارد.

انتهای پیام

کد N999425

وبگردی