آفتاب
دواتگری در گفتگو با مهر:

عملکرد ضعیف دولت و مجلس در فاجعه منا

عملکرد ضعیف دولت و مجلس در فاجعه منا

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت و مجلس در پیگیری ابعاد فاجعه منا، خواستار تشکیل «دیوان داوری حج» در این زمینه شد.

مهدی دواتگری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری قاطعانه حادثه تلخ منا از سوی دستگاه دیپلماسی، اظهارداشت: در رابطه با این حادثه باید دو مساله را از هم تفکیک کرد.

وی افزود: مساله اول موضوع شناسایی اجساد و پیگیری وضعیت مفقودان و مصدومان حادثه است که دولت تمام مساعی خود را در این رابطه به کار گرفته و جای تشکر دارد.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس شورای اسلامی، به بُعد دوم فاجعه منا یعنی پیگیری حقوقی و بین‌المللی آن اشاره و تصریح کرد: عملکرد دولت و حتی مجلس و کمیسیون امنیت ملی در این زمینه قابل توجه نبوده است؛ بدون شک پیگیری ماجرا در حد اینکه چند مسئول را دعوت کنیم و حرفهای آنها را بشنویم و رسانه ای کنیم، قابل قبول نیست.

لزوم استفاده از ظرفیت سازمان کنفرانس اسلامی و شورای حقوق بشر

دواتگری به برخی اقدامات قابل انجام برای پیگیری فاجعه منا اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات عملی که می توان جامعه جهانی و به ویژه کشورهای اسلامی را با آن همراه کرد، دیپلماسی دولتی و دیپلماسی پارلمانی است. مشخصاً دیپلماسی پارلمانی با محوریت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می تواند بسیار موثر باشد.

وی تاکید کرد: از برخی کشورها و دولت‌هایشان خیلی نمی‌توان انتظار تحرک در پیگیری این حادثه را داشت، اما دیپلماسی پارلمانی بسیار می تواند به ایجاد اجماع در بین کشورهای اسلامی کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در حوزه های دیگر استفاده از ظرفیت سازمان کنفرانس اسلامی و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضروری است.

دیوان داوری حج باید تشکیل شود

دواتگری به پیشنهادی که اخیراً برای پیگیری مسائل حج ارائه کرده بود، اشاره کرد و گفت: باید دیوان داوری حج را برای پیگیری مسائل حج و عمره تشکیل دهیم.

وی در توضیح این مسئله گفت: با توجه به اینکه مکه و مدینه در اختیار آل سعود است، هر از چندگاهی شاهد وقوع حادثه ای هستیم که حادثه منا اولین مورد از آنها نیست؛ در عمره مفرده نیز شاهد حوادثی هستیم، بنابراین باید یک تدبیر دائمی اندیشیده شود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل دیوان داوری حج، می تواند با تشکیل یک کنفرانس با حضور کشورهای اسلامی اقدام عملی کند تا در موارد مقتضی نسبت به مسائل و مشکلاتی که در جریان مناسک حج پیش می آید، داوری کند و از حقوق حجاج صیانت کند.

دواتگری با بیان اینکه این پیشنهاد ناظر به آینده است، درباره پیگیری آنچه در منا گذشته است، تاکید کرد: در این رابطه علاوه بر دیپلماسی پارلمانی با محوریت مجلس، می‌توان با دیپلماسی دولتی از طریق پیگیری ماجرا در مجامع بین المللی و نیز ارتباط مستمر با کشورهای اسلامی برای اتخاذ تدابیر مشترک و فوری در این زمینه اقدام کرد.

کد N999322

وبگردی