آفتاب

همکاری هسته‌ای عربستان و مجارستان

همکاری هسته‌ای عربستان و مجارستان

عربستان سعودی و مجارستان توافق همکاری دوجانبه‌ای را برای استفاده از انرژی هسته‌ای به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیرنیوز، این توافق همکاری هسته‌ای از سوی هاشم عبدالله یمانی رئیس انرژی‌های قابل تجدید و اتمی شهر ملک عبدالله در عربستان سعودی و میکلوس سزتاک وزیر توسعه ملی مجارستان در 19 اکتبر به امضا رسید.

این توافق هسته‌ای به دنبال قرارداد سال 2012 در مورد همکاری در زمینه‌های مختلف شامل طراحی ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای تجاری و راکتورهای تحقیقاتی صورت گرفت. در این توافق همکاری‌های امنیتی هسته‌ای، ایمنی، آمادگی‌های ضروری و واکنشی و نیز مدیریت زباله‌های رادیواکتیو گنجانده شده است.

افزون بر این دو کشور قرار است همکاری‌هایی در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های هسته‌ای در پزشکی، صنعت و کشاورزی و آموزش و توسعه منابع انسانی داشته باشند.

"ملک عبدالله" برای انرژی قابل تجدید و اتمی در بیانیه‌ای گفت این توافق اخیر چارچوب قانونی با هدف افزایش علمی، تکنولوژیکی و توسعه اقتصادی بین دو کشور را فراهم می‌سازد.

هاشم عبدالله یمانی در این‌باره پس از امضاء توافق گفت: این توافق با مجارستان مطمئناً گام‌های بیشتر این کشور برای ایجاد و به روز رسانی روند توسعه منابع انرژی قابل تجدید و اتمی را پدید می‌آورد. گرچه برنامه هسته‌ای عربستان سعودی در آغاز راه است، این کشور در نظر دارد تا 20 سال آینده بالغ بر 16 راکتور هسته‌ای بسازد.

عربستان سعودی توافق هسته‌ای مشابهی را با آرژانتین، چین، فنلاند، فرانسه، روسیه و کره جنوبی امضا کرده است.

انتهای پیام

کد N999306

وبگردی