آفتاب

درخواست عفو بین‌الملل برای جلوگیری از فاجعه دیگری علیه قوم روهینجا

درخواست عفو بین‌الملل برای جلوگیری از فاجعه دیگری علیه قوم روهینجا

سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای جنوب شرق آسیا خواست از رخداد یک فاجعه دیگر علیه مسلمانان قوم روهینجا به دست قاچاقچیان انسان، مشابه اتفاقی که اوایل سال جاری میلادی به هنگام واژگون شدن قایق حامل آوارگان این قوم در دریا افتاد، جلوگیری کنند و در عین حال از بدرفتاری‌های وحشتناک قاچاقچیان انسان با این مسلمانان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد قاچاقچیان انسان پناهجویان قوم روهینجا را در شرایط "جهنمی" نگه داشته، آنها را ضرب و شتم کرده و حتی آنها را در صورت عدم پرداخت خونبها توسط خانواده‌هایشان می‌کشند.

گزارش مذکور که روز چهارشنبه منتشر شده بر اساس مصاحبه‌هایی است که با بیش از 100 تن از مسلمانان روهینجا که در سفرهای دریایی خطرناک به اندونزی رسیده‌اند، صورت گرفته است.

آنا شیا، یک پژوهشگر مسائل پناهجوبان در عفو بین‌الملل گفت: نمی‌توان سواستفاده‌های فیزیکی روزانه‌ای را که علیه مسلمانان روهینجای گرفتار شده در قایق‌ها در خلیج بنگال و دریای آندامان اعمال می‌شود از شدت وحشتناک بودن، به زبان آورد... حتی کودکان نیز از این سواستفاده‌ها مصون نبوده‌اند.

این گزارش در حالی مطرح شده که ده‌ها هزار تن از مسلمانان قوم روهینجای میانمار به دلیل آن که مورد آزار و اذیت اکثریت بودایی در این کشور قرار می‌گیرند تلاش کرده‌اند تا با قایق از این کشور فرار کنند.

در ماه مه گذشته چند قایق ضعیف رها شده توسط قاچاقچیان انسان در دریا کشف شد که حامل هزاران تن از بنگلادشی‌ها و اعضای روهینجا در وضعیتی فشرده و بدون هیچ گونه آب و غذایی بود.

برخی از این پناهجویان از سوی دولتهای تایلند و مالزی بازگردانده شدند اما برخی دیگر توانستند به ساحل اندونزی برسند.

شیا اظهار کرد: حقیقت شوک آور این است که کسانی که ما با آنها صحبت می‌کنیم پناهجویان خوش شانسی هستند که توانسته‌اند به ساحل برسند، در حالی که بیشمار پناهجوی دیگر در دریا تلف شده‌اند یا در وضعیتی که اعمال شاقه را تحمل کرده‌اند قاچاق شده‌اند.

عفو بین‌الملل هشدار داد، با پایان بارانها موسمی و شروع فصل جدید کشتی‌رانی انتظار می‌رود هزاران تن دیگر از پناهجویان روهینجا به دنبال سفر با قایق باشند و از دولتهای منطقه‌ای خواست تا فورا پاسخ به این وضعیت را تقویت کنند.

انتهای پیام

کد N999304

وبگردی