آفتاب

پیشروی طالبان تا مرکز ولایت هلمند و فرار غیرنظامیان افغان

پیشروی طالبان تا مرکز ولایت هلمند و فرار غیرنظامیان افغان

شبه‌نظامیان طالبان در بحبوحه درگیری‌های شدید با نیروهای دولت کابل که خطر بسته شدن یکی از بزرگراه‌های مهم و اصلی را به همراه داشته و باعث شده بسیاری از خانواده‌ها پا به فرار بگذارند، تا مرکز ولایت هلمند واقع در جنوب افغانستان پیشروی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ در نزدیکی شهر "لشکرگاه" مرکز هلمند، سه هفته پس از آن صورت گرفته که طالبان بزرگترین پیروزی خود را در این جنگ 14 ساله به دست آورد و شهر قندوز را تصرف کرده و کنترل آن را به مدت سه روز پیش از آنکه نیروهای دولت کابل بار دیگر کنترل آن را پس بگیرند، در دست داشت.

یکی از مقامات غربی گفت: به نظر می‌آید که مرکز ولایت هلمند تحت فشار نظامی بسیار جدی‌ قرار دارد و گزارش‌هایی شنیده‌ایم مبنی بر اینکه بسیاری از غیرنظامیان در حال فرار هستند.

میرزا خان رحیمی، والی هلمند گفت که درگیری‌های شدیدی به مدت دو روز در منطقه "گرشک" واقع در شمال شهر لشکرگاه ادامه داشته است. این درگیری‌ها "بزرگراه یک"، اصلی‌ترین شریان جا به جایی را که شهر قندهار را به هرات وصل می‌کند، تهدید کرده است.

فرهاد دواری، رئیس اتحادیه ملی "جوامع غیرنظامی" که شامل سازمان‌های اجتماعی غیردولتی است، گفت، پس از روزها درگیری خانواده‌ها از مناطق دور افتاده به شهر لشکرگاه فرارکرده و در تلاشند از این شهر فرار کنند. در بین مردم لشکرگاه ترس بسیاری وجود دارد و شایعاتی سر زبان‌ها افتاده مبنی بر اینکه ممکن است این شهر به دست شبه‌نظامیان طالبان بیفتد.

مقامات دولت کابل گفتند لشکرگاه سقوط نمی‌کند اما یکی از منابع امنیتی گفت: شهر "باباجی" واقع در شمال هلمند سقوط کرده و طالبان گفته که این امر باعث پیشرفت‌های بزرگی می‌شود.

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان گفت: درگیری‌ها به شدت ادامه دارد و ما تاکنون 25 نیروی دولتی را کشته و تعدادی از تسلیحات را تصرف کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N998973

وبگردی