آفتاب

اتحادیه اروپا معاهده حمایت از عضویت کوزوو را امضا می‌کند

اتحادیه اروپا معاهده حمایت از عضویت کوزوو را امضا می‌کند

مقامات اعلام کردند، انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در چند روز آتی توافقنامه‌ای را با کوزوو امضا کند و راه را برای الحاق این کشور حوزه بالکان به این بلوک هموار سازد؛ اقدامی که می‌تواند در نزدیکتر کردن صربستان به اتحادیه اروپا نیز مفید و موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام ممکن است باعث نگرانی در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود که با جنبش‌های جدایی طلبانه داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند. اسپانیا، قبرس، رومانی، یونان و اسلواکی استقلال کوزو از صربستان را در سال 2008 میلادی به رسمیت نشناخته‌اند.

اما این مساله آنها را از اینکه اجازه دهند مذاکرات اتحادیه اروپا با کوزوو به منظور کمک به سرکوب تنش‌های ناسیونالیستی در کشورهای حوزه بالکان آغاز شود، باز نمی‌دارد.

کوزوو به مذاکرات با اتحادیه اروپا برای توافق نامه "ایجاد ثبات و الحاق" در ژوئیه سال 2014 میلادی خاتمه داد؛ اقدامی در راه عضویت نهایی کوزوو به اتحادیه اروپا که می‌تواند مزایای اقتصادی به همراه داشته باشد.

منابع آگاه اعلام کردند، فدریکا موگرینی، رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا در چند روز آتی معاهده حمایت از عضویت را امضا خواهند کرد و این معاهده سال آتی میلادی اجرا خواهد شد.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت: امضای این توافقنامه دورنمای اروپایی کوزوو را تقویت کرده و به برقراری ثبات داخلی نیز کمک خواهد کرد.

کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود درباره کوزوو که سال گذشته میلادی منتشر شده بود، گفت: اجرای قانون در کوزو از جمله استقلال قضایی و نتایج محدود در مبارزه با جرائم و فساد سازمان یافته همچنان یکی از نگرانی‌های بزرگ است.

این در حالی است که امضای این توافقنامه علی رغم پیشرفت اندک کوزوو در بخش‌های مهم سیاسی صورت می‌گیرد.

گامی جدید در راستای عضویت کوزوو در اتحادیه اروپا موضوعی نگران کننده در صربستان نیز محسوب می‌شود چرا که همچنان کوزوو را بخشی از قلمروی خود می‌داند، اتحادیه اروپا برای کاهش نگرانی‌های صربستان آماده است تا امتیازاتی به بلگراد بدهد.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا گفت: مطمئنم که دو فصل نخست با صربستان برای الحاق به اتحادیه اروپا می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی باز شود.

فصل‌ها بخش‌های سیاسی هستند که در آن نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا باید پیش از آنکه بتواند به این بلوک بپیوندد، همترازی خود را با قوانین اتحادیه اروپا نشان دهد.

برای پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا 35 فصل درخصوص موضوع‌هایی از حقوق اولیه گرفته تا مسائل اقتصادی باید باز و با حمایت قاطعانه کشورهای عضو این بلوک با موفقیت بسته شوند.

این در حالی است که هنوز مقامات صربستان و کوزوو در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

انتهای پیام

کد N998937

وبگردی