آفتاب

یک کارگر، نخستین قربانی احتمالی تشعشعات هسته‌ای فوکوشیما

یک کارگر، نخستین قربانی احتمالی تشعشعات هسته‌ای فوکوشیما

ژاپن روز سه‌شنبه تایید کرد اولین قربانی احتمالی تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه ویران شده فوکوشیما پس از درگرفتن بحران در سال 2011 کارگری است که تشخیص داده شده سرطان دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، تشخیص وزارت بهداشت ژاپن مبنی بر این که علت احتمالی بروز این مشکل تشعشعات بوده ممکن است مانع اجرای تلاش‌ها برای بهبود یافتن از بحران هسته‌ای در ژاپن شود. این در حالی است که دولت و صنعت هسته‌ای خیلی تلاش کردند تا بگویند تاثیر تشعشعات بر سلامت بسیار پایین است. بیش از 160 هزار نفر از مردم منطقه به دنبال وقوع زلزله و سونامی و تخریب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی در سال 2011 در ماه مارس مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. این حادثه بدترین رخداد هسته‌ای پس از واقعه چرنوبیل به شمار می‌رود.

مرگ صدها تن از افراد به مشکلات روحی و روانی پناهجویان و هرج و مرج و تخلیه منازل در خلال این بحران نسبت داده شد اما دولت اعلام کرده بود که تشعشعات علت این مرگ و میرها نیست. مقامات وزارت سلامت ژاپن اعلام کردند این کارگر، مردی 30 ساله است که از سوی پیمانکار ساخت و ساز به استخدام آمده بود و در نیروگاه فوکوشیما و دیگر تاسیسات هسته‌ای شرکت انرژی الکتریک توکیو مشغول کار بود.

از مجموع تابش تشعشعات رادیواکتیو به مقدار 19.8 میلی سیورت، این کارگر بین اکتبر 2012 و دسامبر 2013 که در فوکوشیما کار می‌کرد، مقدار 15.7 میلی سیورت تشعشعات دریافت کرده است. مقامات ژاپنی اعلام کردند با وجود این که این مقدار تابش از حد مجاز 50 میلی سیورت برای کارگران صنعت هسته‌ای کم‌تر بود، دولت تصمیم گرفته که نمی‌تواند این استدلال را که سرطان خون این کارگر در نتیجه تشعشعات رادیواکتیو بوده است را کنار بگذارد.

توکیو الکتریک، مالک فوکوشیما نیز با پرونده‌های قضایی که به دنبال غرامت هستند روبه‌رو است.

انتهای پیام

کد N997087

وبگردی