آفتاب
اجمالی/لاریجانی در اختتامیه همایش ملی نفت و نیرو:

گسترش تروریسم امنیت انرژی در منطقه را با چالش جدی مواجه خواهد کرد

گسترش تروریسم امنیت انرژی در منطقه را با چالش جدی مواجه خواهد کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا، گفت: اگر مسیر مبارزه با تروریسم این‌گونه باشد، امنیت انرژی در منطقه با چالش جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی عصر امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی نفت و نیرو که در هتل المپیک تهران برگزار شد، با ابراز امیدواری برای ایجاد یک مسیر روشن برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: در این تردیدی نیست که ایران به خاطر اینکه کشوری نفتی و گازی است، سهم سرمایه‌گذاری در این بخش مورد توجه مسئولان است و طبیعی است که در فصل قانونگذاری چه در بودجه و چه در برنامه‌های پنج ساله، بخش عمده فکر ما معطوف به این بخش باشد.

وی با بیان اینکه مساله نفت و گاز به دلیل قیمت آن و نیز صنایع مربوط به آنها همچنان بیش از سایر بخش‌ها مورد توجه کشورها قرار دارد، به وجود دو گروه از کشورها در دنیای امروز و در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: یک گروه کشورهایی هستند که نیاز به واردات انرژی دارند و گروه دیگر کشورهایی هستند که صاحب انرژی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دغدغه گروه اول این است که چطور می‌توانند از یک امنیت پایدار در این بخش برخوردار باشند و دغدغه گروه دوم که صاحبان انرژی هستند، این است که چگونه از این منابع به طور بهینه استفاده کرده و از منابع پولی ناشی از فروش انرژی نیز برای توسعه پایدار و واقعی بهره‌ ببرند.

لاریجانی با طرح این سئوال که آیا این دغدغه‌ها امروز در وضعیت اطمینان‌بخشی قرار دارد یا خیر؟ عنوان کرد: در اردوگاه کشورهای واردکننده انرژی این دغدغه به دلیل مسائل امنیتی بیشتر شده است.

وی به شرایط شلوغ و ناامن منطقه غرب آسیا در حال حاضر و بی‌سابقه بودن آن از دوران بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل تروریسم، مشکل حادی برای کل منطقه شده و به همین دلیل اغلب کشورهای منطقه به نحوی درگیر این پدیده هستند که این ناامنی بر امنیت انرژی نیز سایه می‌اندازد؛ به گونه‌ای که کشور لیبی روزی یکی از صادرکنندگان نفت بود، اما امروز می‌بینیم که چه وضعیتی دارد و یا عراق که یک کشور بسیار مهم در منطقه است، به شدت درگیر مبارزه با تروریسم داعش است.

تاثیر منفی تروریسم بر امنیت انرژی در منطقه/پشتوانه ۳۰ میلیارد دلاری سلاح داعش

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تروریست‌ها دیگر مانند دیروز نیستند؛ تروریست‌هایی که دو دهه قبل در افغانستان ورود یافتند، ظرفیت چندانی نداشتند اما امروز تروریست‌ها هم سرزمین‌ دارند و هم پشتوانه سلاح.

لاریجانی تصریح کرد: خبرهایی داریم که داعش امروز ۳۰ میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد و نفت نیز می‌فروشد و شاید برخی کشورها نیز به نفعشان است که نفت را از اینها ارزان بخرند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم یک ارزیابی دقیق از آینده منطقه، گفت: روند جریانات تروریستی، رشد کمی و کیفی جهشی داشته است؛ این جریانات امروز نه تنها در حوزه شرق ما درگیری‌ وسیع‌تری یافته، بلکه در حوزه عراق، سوریه و لیبی نیز فراگیرتر شده و هزاران نفر از آمریکا و اروپا به آنها پیوسته‌اند و دیگر نیاز ندارند که به غارها بروند، چرا که سرزمین و سلاح در اختیار دارند.

با افزایش تروریسم در منطقه، امنیتِ انرژی چالش بیشتری خواهد یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مسیر مبارزه با تروریسم همین مسیر فعلی باشد و ائتلاف‌های کاغذی نیز در عمل اقدام جدی انجام ندهند، رشد تروریسم در آینده بیشتر خواهد شد و امنیتِ انرژی نیز با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد؛ البته اگر یک حرکت بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم ایجاد شود، می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ایجاد یک امنیت پایدار منطقه‌ای است، اظهار داشت: این مساله هم به نفع کشورهای منطقه و عرصه بین‌المللی است و هم به نفع ماست، چرا که اگر منطقه گرفتار آشوب و ناامنی باشد، تعاملات ما با کشورهای دیگر دچار بهم‌ریختگی خواهد شد.

وی در همین رابطه به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: وقتی عراق گرفتار بحران تروریستی داعش شد و دولت عراق از ما کمک خواست، ما به عراق و اقلیم کردستان کمک کردیم تا وضعیت مناسبی پیدا کنند، بنابراین این حرف که می‌گوییم به دنبال توسعه و امنیت پایدار هستیم، یک حرف تبلیغاتی نیست.

مردم ایران حرف ناحق را نمی‌پذیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سابقه تمدنی چند هزار ساله ایران، گفت: ملت ایران در این چند هزار سال فراز و فرودهای بسیاری را تحمل کرده و حتی اشغال توسط مغول‌ها را نیز تحمل کرد و آنها را در خود هضم کرد؛ به طوری که برخی از سلاطین مغول مسلمان شدند و با خلیفه بغداد به ستیزه برخاستند.

لاریجانی با اشاره به مقاومت ملت ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس، تصریح کرد: شعار رهبر دینی ما حضرت امام‌حسین(ع) این بود که مردم در عزت بهتر از زندگی زیر بار ذلت است و ما بعد از ۱۴۰۰ سال در هر  گوشه از ایران که برویم، می‌بینیم که مردم در پاسداشت این غیرت دینی سوگواری می‌کنند و البته این یک حرکت دولتی نیست، بلکه در نهاد یکایک ایرانیان قرار دارد که در برابر تجاوز و زور مقاومت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ حدود ۲۰۰ هزار شهید داشتیم اما ملت ایران ایستادند و یک وجب از خاک ایران هم خارج نشد؛ علاوه بر آن ۱۲ سال ماجراجویی در موضوع هسته‌ای نیز ادامه یافت، اما مردم حرف ناحق و زور را نپذیرفتند تا اینکه این موضوع در جریان مذاکرات به حل و فصل رسید.

ادامه دارد...

کد N997026

وبگردی