آفتاب
از سوی دبیر همایش تشریح شد؛

اهداف نخستین همایش ملی آیین‌های عاشورایی دانشگاه آزاد اسلامی

اهداف نخستین همایش ملی آیین‌های عاشورایی دانشگاه آزاد اسلامی

نخستین همایش ملی آیین‌های عاشورایی و همچنیین تجلیل از منتخبان هیأت های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی آبان‌ماه به میزبانی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار می‌شود.

نخستین همایش ملی آیین‌های عاشورایی و همچنیین تجلیل از منتخبان هیأت های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی آبان‌ماه به میزبانی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام فرهادیان دبیر همایش و معاون دانشجویی و فرهنگی واحد یادگار امام خمینی در گفت‌وگویی درباره نقش برگزاری این همایش هنری در تعالی اعتقادات مذهبی دانشگاهیان لظهار کرد: این همایش با توجه به نقش پر اهمیت هنر در نهادینه کردن ارزش ها و پیام های والای واقعه کربلا برگزار می شود. نگاه ما به عاشورا صرفا نگاه به مناسک و بازتاب حوادث عینی و یا عزاداری های عاشورا نیست و بیشتر دنبال اشاعه مفاهیم این واقعه تاریخی هستیم.

وی ادامه داد: وظیفه ما به عنوان متولی فرهنگی ایجاب می‌کرد که با زبان و بیان هنری و با روش‌های نوین،مسائل اعتقادی را برای نسل امروز بازگو کنیم تا از این رهگذار، آثار هنری ماندگاری برای نسل آینده باقی بگذاریم. هنری که به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

هنری که به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله العالی زبان فرهنگ است و بهترین عرصه و میدان برای بروز استعدادهاست؛ لذا با توجه به اهمیت عاشورا و همچنین ابعاد گوناگون روانی جنگ نرم دشمن و تأکیدات ویژه ی مقام معظم رهبری درباره شناخت همه جانبه ی آن،این همایش سعی دارد با در نظر گرفتن نقش قیام امام حسین علیه السلام در زندگی معاصر،بازتاب دهنده آثار این حرکت تاریخی با زبان هنری در بین جامعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

وی درباره روند برگزاری و اجرایی این همایش نیز خاطرنشان کرد: این همایش در سه سطح استاد،دانشجو و کارمند برگزار می‌شود. دوستان دانشگاهی می‌توانند تا تاریخ 13 آبان ماه 94 با مراجعه به سایت همایش به آدرسhamayesh.iausr.ir آثار هنری خود را در رشته‌های عکاسی (تلفن همراه، دوربین عکاسی)،اشعار دینی،نوحه خوانی و تعزیه،نقاشی و هنرهای آیینی به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. در رشته عکاسی و نقاشی این همایش علاقه‌مندان می‌توانند با عکاسی و نقاشی از صحنه‌های ماندگار عزاداری مانند تکایا و حسینیه‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، نذورات، سقاخانه‌ها و یا سایر موضوعات مرتبط، نقش به سزایی در معرفی این آیین مقدس داشته باشند.

دبیر همایش و معاون دانشجویی و فرهنگی واحد یادگار امام افزود: بخش دیگر این همایش هنری اختصاص به آشعار آیینی دارد که شرکت کنندگان محترم می‌توانند آثار خود را با رویکرد مذهبی برای ستاد برگزاری ارسال کنند. لازم به ذکر است به 72 اثر برگزیده همایش جوایز نفیسی اهداء و تمامی آثار داوری شده در قالب کتاب منتشر و در سراسر کشور توزیع می گردد تا به امید خدا گنجینه ی ماندگاری برای آیین عاشورای حسینی باشد.همچنین علاقه مندان علاوه بر سایت همایش می توانند،آثار خود را در قالب سی دی به آدرس دبیرخانه جشنواره به آدرس:تهران،اتوبان خلیج فارس ،روبروی حرم مطهر امام خمینی رحمه الله علیه ،مجتمع دانشگاهی یادگار امام خمینی شهرری ارسال و یا آثار خود را به دفاتر فرهنگ اسلامی دانشگاه محل تحصیل خود تحویل نمایند.ضمناً شماره تماس 55229308-021 آماده ی پاسخگویی به سوالات دانشگاهیان عزیز می باشد.

وی درباره بخش تجلیل از منتخبان هیأت‌های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیح داد: هیأت‌های مذهبی از دیرباز به عنوان یک تشکل مردم نهاد،خودجوش و برآمده از بطن و متن جامعه نقش به سزایی در زنده نگاه داشتن قیام امام حسین علیه السلام داشته‌اند. یکی از مهمترین اولویت‌های مهم معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، نهادینه کردن فرهنگ عاشورا و تبیین سبک زندگی عاشورایی و حسینی در بین دانشگاهیان است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم در راستای اعتلای فعالیت‌های آیینی دانشجویی و ترویج فرهنگ عاشورایی و نیز ارتقا و گسترش عملکرد هیات‌های مذهبی دانشگاهی در ماه‌های محرم و صفر،از فعالیت‌های هیات‌های مذهبی واحدهای دانشگاهی حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد و این امر مهم در بخشنامه‌ای به نمایندگان تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در هیات امنای استان‌ها، معاونان هماهنگی، دبیران هیات امنای استان‌ها، ‌واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است؛ لذا با توجه به نقش کلیدی دانشگاهیان در ترویج فرهنگ عاشورایی، به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی و نیز وضعیت حساس کنونی و حجم وسیع هجمه های فرهنگی، تجلیل از فعالان هیأت های مذهبی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار برگزار کنندگان همایش قرار گرفت.همچنین در این بین نباید از نقش پیرغلامانی که با عناوین استادی و کارمندی این رسالت دینی و خطیر را بر عهده دارند غافل شد.

انتهای پیام

کد N996971

وبگردی