آفتاب

نقش جدید ژنرال آمریکایی پس از شکست برنامه آموزش مخالفان سوری

نقش جدید ژنرال آمریکایی پس از شکست برنامه آموزش مخالفان سوری

ژنرال ارتش آمریکا و مسوول برنامه شکست خورده 500 میلیون دلاری آموزش و تجهیز نیروهای شورشی سوری طی هفته‌های آتی از سمت خود کنار می‌رود اما مقامات آمریکایی می‌گویند وی احتمالاً ترفیع می‌گیرد و در یک سمت ارشد در مرکز مبارزه با تروریسم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به احتمال کناره‌گیری فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در پی شکست برنامه آموزش و تجهیز شورشیان سوری پرداخته است: ژنرال مایکل ناگاتا از فرماندهی نیروهای عملیات ویژه آمریکا در خاورمیانه استعفا می‌دهد، سمتی که او را مسوول برنامه آموزشی‌ای کرد که تنها توانست به آموزش چند نیرو منتهی شود. این چندین سرباز با 15 هزار سربازی که قرار بود طبق این برنامه طی دوره‌های سه ساله آموزش ببینند، تفاوتی فاحش دارد.

دولت اوباما طی ماه جاری تلاش‌ها و اقدامات خود برای ایجاد یک نیروی شورشی جدید در داخل سوریه جهت مقابله با داعش را لغو کرد و در عوض اعلام کرد این کشور ترجیح می‌دهد به گروه‌هایی که در حال حاضر در میدان جنگ هستند کمک مالی و تسلیحاتی ارائه دهد. اکنون بسیاری از مقامات آمریکایی پیش از اعلام استعفای ناگاتا می‌گویند تغییر در این برنامه زمان مناسبی برای کناره‌گیری وی ایجاد می‌کند.

ژنرال ناگاتا بیش از دو سال است که فرماندهی نیروهای ویژه را به عهده دارد و به گفته مقامات آمریکایی تا اکنون هم تغییر او با توجه به ضرورت جابه‌جایی مقامات ارشد به تاخیر افتاده است. عقب‌نشینی در برنامه شورشیان سوری به این ترتیب به نظر نمی‌رسد که با خارج شدن او از سمتش به عنوان یکی از بلندپایه‌های ارتش آمریکا مرتبط باشد.

مقامات آمریکایی آگاه ضمن تاکید بر این مساله که این تصمیم نهایی نشده است، می‌گویند: او همین اکنون هم برای دریافت سومین ستاره خود و همچنین پذیرفتن سمتی در مرکز مبارزه تروریستی ملی واشنگتن در نوبت است.

با تمام این موضوعات اما سخنگوی فرماندهی عملیات ویژه و مرکزی و همچنین مرکز ضدمبارزه با تروریسم ملی آمریکا از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.

ژنرال ناگاتا طی 33 سال خدمت خود در مرکز نیروهای عملیات ویژه و واحدهای نظامی محرمانه در مناطقی چون سومالی، بالکان و عراق همواره در سایه مبارزه کرده است.

انتهای پیام

کد N996962

وبگردی