آفتاب

سئول: کره شمالی برای آزمایش اتمی جدید آماده می‌شود

سئول: کره شمالی برای آزمایش اتمی جدید آماده می‌شود

قانونگذاران کره جنوبی که امروز (سه‌شنبه) در نشست غیرعلنی با مقامات سرویس امنیت ملی این کشور شرکت داشتند، اعلام کردند، آژانس جاسوسی کره جنوبی معتقد است کره شمالی برای چهارمین آزمایش اتمی خود اما نه در آینده خیلی نزدیک آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لی چئول وو، یکی از قانونگذاران کره جنوبی گفت: سرویس امنیت ملی پس از نظارت بر فعالیت‌های نیروگاه اتمی "نیونگ‌بیون" کره شمالی این ارزیابی خود را مطرح کرد.

لی چئول وو و شین کیانگ- مین، یکی دیگر از قانونگذاران کره جنوبی گفتند: سرویس امنیت ملی اعلام نکرده که چگونه به این اطلاعات دست یافته و یا منظورش از آمادگی‌های انجام یک آزمایش اتمی چیست.

در همین حال روابط عمومی سرویس امنیت ملی کره جنوبی نیز تاکید کرد که نمی‌تواند این ارزیابی‌ها را تائید کند.

کره شمالی ماه گذشته میلادی اعلام کرد که تمامی نیروگاه‌های سوخت اتمی‌اش را ارتقا بخشیده و فعالیت‌ها را در آنها از سر گرفته است؛ اظهاراتی که باعث گمانی‌زنی‌هایی در این باره شد که شاید پیونگ‌یانگ برای انجام چهارمین آزمایش اتمی‌اش آماده می‌شود.

اما پس از آنکه کره شمالی تهدید خود را برای پرتاب راکتی دوربرد به فضا عملی نکرد، این گمانه‌زنی‌ها کمرنگ شد.

تمامی سه آزمایش اتمی کره شمالی در سال‌های 2006، 2009 و 2013 پس از پرتاب راکت‌های دوربرد صورت گرفته‌اند.

یک آزمایش اتمی چهارم می‌تواند کره شمالی را یک گام به هدفش برای ساخت یک کلاهک اتمی کوچک که قابل نصب بر روی یک موشک دوربرد است و می‌تواند آمریکا را هدف گیرد، نزدیک می‌کند.

این در حالی است که کره شمالی اعلام کرده، تاکنون چنین کلاهکی را تولید کرده اما تحلیل‌گران می‌گویند که این حرف ادعایی بیش نیست.

انتهای پیام

کد N996858

وبگردی