آفتاب
سفیر کوبا در گفتگو با مهر مطرح کرد

احتمال رأی منفی اسرائیل در سازمان ملل به لغو تحریمهای کوبا

احتمال رأی منفی اسرائیل در سازمان ملل به لغو تحریمهای کوبا

«ولادیمیر گونزالس کسادا» سفیر کوبا در ایران با رد حضور نظامی کشورش در سوریه به تشریح دلایل رد احتمالی قطعنامه پیشنهادی کشورش در مجمع عمومی سازمان ملل توسط رژیم سرائیل پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی آب شدن یخ روابط آمریکا و کوبا و افتتاح سفارت خانه های دو کشور در خاک همدیگر بعد از حدود نیم قرن، کشور کوبا دلیلی برای ادامه تحریم های آمریکا علیه این کشور نمی بیند.

کوبا با هدف پایان دادن به تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه این کشور قصد دارد در روز ۲۷ اکتبر پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود تحت عنوان «ضرورت پایان دادن به تحریم اقتصادی، بازرگانی و مالی تحمیل شده از سوی آمریکا علیه کوبا» را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

«ولادیمیر گونزالس کسادا» سفیر کوبا در تهران در خصوص دلایل رای منفی احتمالی رژیم صهیونیستی به قطعنامه پیشنهادی کوبا مبنی بر لغو تحریم های هاوانا که برخی از سفرای کشورهای عضو آلبا آن را پیش بینی کرده بودند گفت: قبل از هر چیزی باید بگویم که این یک پیش بینی از نتایج است. فرض ما این است آمریکا به پیشنهاد کوبا رای ممتنع خواهد داد و اسرائیل رای مخالف.

وی افزود: البته ممکن است اسرائیل هم رای ممتنع بدهد زیرا سوابق نشان داده اسرائیل همواره پیرو بزرگترین متحد خود آمریکا بوده است. نمی توانیم در این خصوص با قاطعیت صحبت کنیم نتیجه این رای گیری روز ۲۷ اکتبر معلوم خواهد شد.

سفیر کوبا افزود: با اینحال باید این باید این نکته را مد نظر قرار دهید که کوبا در سال ۱۹۷۳ در جریان مذاکرات الجزایر روابط دیپلماتیک خودش را با اسرائیل بر سر مسئله فلسطین قطع کرد و ممکن است این تصمیم اسرائیل برگرفته از تصمیم آن زمان کوبا هم باشد. کوبا همیشه حمایت خودش را از ملت مظلوم فلسطین اعلام داشته است و اقدامات اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم کرده است همان کاری که در چند روز اخیر در پی تحولات اخیر در سرزمین های فلسطین اقدامات اسرائیل را محکوم می کند.

گونزالس کسدا در ادامه تصریح کرد: ما فکر می کنیم رای آمریکا و اسرائیل به پیشنهاد کوبا یکسان خواهد بود. رای احتمالی ممتنع آمریکا به این پیشنهاد رای تاریخی خواهد بود که بیانگر اراده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواهد بود، چون دولت اوباما از کنگره درخواست لغو تحریم های کوبا را کرده است و بر شکست سیاست تحریم در قبال کوبا اذعان کرده است.

سفیر کوبا همچنین خبرهای منتشر شده مبنی بر حضور نظامیان این کشور در سوریه را رد کرد.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N996857

وبگردی