آفتاب

کرونا، تهدیدکننده صنعت توریسم

کرونا، تهدیدکننده صنعت توریسم

معاون فنی و اجرایی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: کرونا یک ویروس موذی است که در صورت عدم توجه به رعایت بهداشت فردی به سادگی منتقل شده و علاوه‌بر تحمیل هزینه‌های مالی زیاد در حوزه‌ی سلامت عمومی و بهداشتی، صنعت توریسم را هم تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، «خدیجه ابراهیم‌خانی» در همایش یک‌روزه شناسایی و پیشگیری از بیماری‌های حاد تنفسی که در سالن همایش‌های روزبه برگزار شد، اظهار کرد: کرونا ویروس از خانواده ویروس‌هاست که می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منجر شود که از یک سرماخوردگی ساده تا سندروم تنفسی پیشرفته و مرگبار باشد.

وی با بیان این‌که این ویروس از بیماری‌های حیوانات است، افزود: شش گونه از آن در انسان هم می‌تواند به بیماری منجر شود که چهار گونه آن عادی بوده و دو نوع این بیماری که مرس و سارس است گونه شدید است.

ابراهیم‌خانی تصریح کرد:‌ مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه بیماری است که در سه سال اخیر ایجاد شده و شناخت در مورد این ویروس بسیار کم است و از جده شروع و در همان سال اول به 9 کشور گسترش پیدا کرده و 70 نفر دچار این بیماری شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ به‌تدریج با مسافرت‌های بین‌المللی و قاچاق شتر آلوده در پنج قاره و 26 کشور گسترش پیدا کرد و هر چند هنوز هم 85 درصد مبتلایان در عربستان هستند.

ابراهیم‌خانی گفت:‌ این ویروس نسبت به سارس علاوه‌بر این‌که کشنده است، منشأ آن خفاش و شتر بوده، اما زمانی‌که به انسان منتقل شد می‌تواند به افراد دیگر هم سرایت پیدا کند و مهم‌ترین مشکل در این حوزه هم‌اکنون عدم وجود واکسن یا درمانی برای آن بوده و تنها استراتژی در این زمینه پیشگیری از بیماری است.

این مسئول تصریح کرد:‌ پیامدهای آن در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار و افراد سالمند بسیار شدیدتر بوده و با نارسایی کبد و کلیه تا 40 درصد مرگ و میر دارد.

وی با بیان این‌که در ابعاد کلان برای کشور به لحاظ تهدید سلامت عمومی می‌تواند به لحاظ اقتصادی هم باری را بر دوش کشور تحمیل کند، افزود: بیشتر پرسنل درمانی در معرض این بیماری هستند که از همین‌رو شاهد طغیان‌های بیمارستانی در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی می‌توان بود.

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ از ابتدای سال 2015 تاکنون 409 نفر در جهان مبتلا به این بیماری شده‌اند که از این تعداد 112 نفر جان خود را از دست داده‌اند که طغیان آن در شهر ریاض، مدینه و جده بوده که با توجه به فاجعه منا و تجمع مصدومان در بیمارستان‌ها طغیان بیمارستانی در این بیماری هم کم نبوده است، هر چند سازمان بهداشت جهانی به دلیل آمار کم و عدم ارائه آمار افرادی که در دوره کمون هستند از سوی کشور عربستان از این کشور انتقاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که کرونا بیماری است که صنعت توریسم را به تعطیلی می‌کشاند، گفت:‌ یک تاجر کره‌ای در جریان سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس زمانی که به کشور خود بازگشت با احساس بیماری که داشت به بیمارستان مراجعه که در سومین بیمارستان توانستند علت را شناسایی کنند، اما در این دوره به علت عدم مراقبت‌های بهداشتی باعث آلوده شدن 186 نفر شده بود که در نهایت به فوت 36 نفر و تعطیلی دو بیمارستان و تعلیق نسبی 77 بیمارستان منجر شد.

معاون فنی و اجرایی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با بیان این‌که این ویروس خیلی موذی بوده و با تغییرات ژنتیکی که در داخل بدن ایجاد می‌کند می‌تواند باعث طغیان شده و آثار بزرگی بر جای بگذارد، گفت: دوره کمون این بیماری 2 تا 14 روز بوده و زنجان فقط یک اتاق ایزوله دارد که با قول مساعد استانداری به‌دنبال افزایش این تعداد هستیم.

انتهای پیام

کد N996790

وبگردی