آفتاب
/نقشه راه اقتصادی/

تاثیر بیش از 30 درصدی رونق کشاورزی در اقتصاد ملی

تاثیر بیش از 30 درصدی رونق کشاورزی در اقتصاد ملی

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌تواند تاثیر بیش از 30 درصدی در توسعه اقتصادی و رونق اقتصاد ملی کشور داشته باشد.

سید حسن کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: براساس مطالعات بانک جهانی نقش بخش کشاورزی در توسعه اقتصاد ملی کشورهایی مانند آمریکا مهم و تاثیر‌گذار است، چرا که کسب‌وکار کشاورزی 13 درصد در اقتصاد ملی آمریکا و 14 درصد در اقتصاد ملی دیگر کشورهای پیشرفته اثر‌گذار است، این نشان‌دهنده آثار پسین و پیشین رونق کسب‌وکار کشاورزی در اقتصاد ملی کشورهاست.

وی افزود: در ایران نیز با بررسی کارشناسی مشترکی که با بانک مرکزی داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که گرچه سرمایه‌گذاری لازم در بخش کشاورزی تاکنون کمتر از آنچه که باید صورت گرفته است، اما ایجاد هر واحد ارزش افزوده در بخش کشاورزی 2.5 واحد ارزش افزوده در اقتصاد ملی ایجاد می‌کند، یعنی اگر در سال گذشته 9.5 درصد ارزش افزوده در بخش کشاورزی ایجاد شده است، حدود 32.5 درصد در اقتصاد ملی تاثیر‌گذار بوده است.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی ادامه داد: اگر چنانچه در توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به کمک برنامه‌هایی مانند بسته رونق اقتصادی و اجرای برجام بیش از پیش توجه کنیم، علاوه بر کمک‌کردن به توسعه بخش کشاورزی در سطح ملی و بخش‌های پیشین و پسین آن نیز تاثیر مضاعفی دارد این بدان معناست که به عنوان مثال اگر یک واحد گندم تولید می‌کنیم 2.5 واحد در بخش‌های دیگر اثر‌گذاری دارد.

تاثیر یک سومی رونق کشاورزی در اقتصاد ملی

کاظمی اظهار کرد: خروج از رکود و مشکلات اقتصادی کنونی می‌تواند ضمن اثر‌گذاری در بخش کشاورزی زمینه‌ی رشد اقتصاد ملی را تا یک سوم افزایش دهد و از سوی دیگر به ایجاد امنیت غذایی بیشتر و توسعه صنعتی کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های اخیر بانک مرکزی حداقل 12 درصد ارزش افزوده صنعت نیز متعلق به صنایع غذایی است، بنابراین توسعه در بخش کشاورزی متفاوت از توسعه و رونق در دیگر بخش‌های اقتصادی کشور است، چرا که اگر 10 واحد ارزش افزوده در صنایع نفت کشور ایجاد شود تاثیر بسیار کمتری نسبت به بخش کشاورزی در اقتصاد ملی خواهد داشت. بنابراین اگر به عنوان مثال در عرصه ملی و زمینه‌ای مانند توزیع مواد غذایی سرمایه‌گذاری شود ضمن توزیع عادلانه درآمدها در سراسر کشور می‌تواند به اقتصاد ملی اقصی نقاط این مرز‌وبوم کمک شایانی کند.

اجرای برجام عامل انتقال فناوری و افزایش ضریب امنیت غذایی

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اظهار کرد: اگر توسعه سرمایه‌گذاری و رونق کشاورزی در زمینه اعتبارات ریالی این بخش اثر‌گذار باشد، اجرای برجام می‌تواند به انتقال دانش و فناوری در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند تولید بذر و نهال اصلاح شده، انتقال صنایع پیشرفته فناوری در بخش کشاورزی و غیره منجر شود و بسیاری از موانع بخش کشاورزی را از پیش روی بهره‌برداران و صنایع بردارد.

کاظمی ادامه داد: اجرای برجام می‌تواند آثار بسزایی در بخش کشاورزی و اقتصاد ملی کشور داشته باشد، چرا که در این صورت می‌توانیم ضمن واردات کود، سموم و نهاده‌های کشاورزی سالم‌تر فناوری، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته دنیا را به کشور انتقال دهیم و نهایتا موج ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌تواند گستره بسیاری در این بخش داشته باشد و نویدی برای کشاورزی سالم‌تر باشد.

وی تصریح کرد: اگر دولت به صنایع‌ای مثل خودرو در بسته رونق اقتصادی توجه ویژه دارد به این دلیل است که تصور می‌کند از پاافتادن صنایع خودروسازی در کشور آثار پیشین و پسین نامناسبی برای اقتصاد ملی دارد، بنابراین در صدد است تا با تحریک تقاضا این وضعیت را بهبود بخشد، اما بخش کشاورزی مستثنی از خودروسازی نیست، چرا که هر مصرف‌کننده‌ای روزانه سه وعده غذایی تقاضا برای بخش کشاورزی می‌کند و توسعه بخش کشاورزی می‌تواند در توسعه عمودی و افقی اقتصاد ملی آثار بسزایی داشته باشد.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و رونق اقتصادی این بخش می‌تواند در بهره‌وری بهینه از منابع آب و خاک اثر‌گذاری بالایی داشته باشد و کشور را در ارتقاء ضریب امنیت غذایی کمک کند.

انتهای پیام

کد N996475

وبگردی