آفتاب

ناتو به دنبال ادامه حضور خود در افغانستان است

ناتو به دنبال ادامه حضور خود در افغانستان است

پس از آنکه دولت آمریکا از تصمیم خود برای تمدید حضور نظامی 14 ساله‌اش در افغانستان خبر داد، مقامات ارشد ناتو اعلام کردند، آلمان، ترکیه و ایتالیا قرار است سطح کنونی نیروهای مستقر خود در افغانستان را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصرف مختصر طالبان بر یکی از مراکز ولایتی نگرانی‌هایی را نسبت به قدرت وتوانایی نیروهای امنیتی افغان به وجود آورد و آمریکا و متحدان ناتوانش اعلام کردند، رویدادها باید کاهش نهایی سطح نیرو را تعیین کنند نه چارچوب‌های زمانی.

ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد ناتو در اروپا گفت: مطمئنم کشورهای ناتو در کنار 10 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد اما مذاکرات در خصوص تعداد دقیق این نیروها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: چندین تن از بزرگترین همکاران ما با ما تماس گرفته و گفته‌اند که در وضعیت کنونی خود باقی خواهند ماند.

ژنرال بریدلاو از ارائه جزئیات بیشتر امتناع کرد اما یکی دیگر از مقامات ارشد ناتو گفت: آلمان، ترکیه و ایتالیا قصد دارند سطح کنونی نیروهایشان در افغانستان را حفظ کنند.

متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا هفته گذشته گفت: ایتالیا در نظر دارد تا سربازانش را برای یک سال دیگر در افغانستان نگه دارد. براساس تازه‌ترین آمارهای ناتو، آلمان، 850 نیرو، ایتالیا 760 نیرو و ترکیه حدود 500 نیرو در افغانستان دارد.

ژنرال بریدلاو گفت: ما باید هرگونه تغییر در ساختار نیروهایمان را براساس شرایط موجود ایجاد کنیم نه برنامه‌ریزی‌ها.

ناتو برخلاف آمریکا هرگز تاریخی را برای پایان دادن به ماموریت آموزشی‌اش در افغانستان تعیین نکرده است؛ ماموریتی که شامل 6000 نیرو از حدود 40 کشور است. یکی دیگر از مقامات ارشد ناتو گفت: قرار است تصمیم رسمی در این باره در نشست وزرای امور خارجه ناتو که اوایل دسامبر سال جاری میلادی در بروکسل برگزار می‌شود، اتخاذ شود.

انتهای پیام

کد N996454

وبگردی