آفتاب
یک مقام مسئول در سازمان حج و زیارت:

عربستان اعتراض ایران به سوءمدیریت سعودی ها را سیاسی جلوه می دهد

عربستان اعتراض ایران به سوءمدیریت سعودی ها را سیاسی جلوه می دهد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان حج و زیارت گفت: عربستان برای اینکه اعتراضات ایران نسبت به بی تدبیری در فاجعه منا را غیر واقعی نشان دهند تاکید بر سیاسی بودن اعتراضات دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید محمدی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان حج و زیارت، در برنامه « بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌و‌گو عنوان کرد: سازمان حج و زیارت با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور، آنچه را که مقام معظم رهبری در سخنان خود در جمع دست اندرکاران حج در ارتباط با پیگیری فاجعه منا بیان کردند را پیگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران و مسئولان حج افزود: حفظ امنیت زائران وبازگشت آن‌ها به سلامت به کشورهایشان مطالبه به حق ملت ایران است و این موضوع از طرف جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، گرچه متاسفانه از سوی برخی کشورهای اسلامی در این ارتباط واکنشی دیده نشد.

محمدی با بیان اینکه بعد از رخ دادن فاجعه منا در سازمان حج و زیارت ستاد بحرانی با هشت کمیته تشکیل شد ادامه داد: کمیته حقوقی ‌یکی از این کمیته ها است  که مسئولیت آن به عهده سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض است، کمیته حقوقی نسبت به مستند سازی و فراهم کردن مستندات مربوط به این فاجعه اقدام کرد و با توجه به صحبت های مقام معظم رهبری باید این کمیته تقویت شود تا ما بتوانیم با استفاده از نظرات اساتید حقوق بین‌الملل این حق مسلم را با توجه به مستندات موجود پیگیری کنیم.

وی با اشاره به سکوت نهادهای حقوق بشری در برابر فاجعه منا گفت: این سازمان ها در حالت عادی وقتی کوچکترین اتفاقی می افتد اقدام به موضع گیری می‌کنند ولی در مورد هفت هزار قربانی فاجعه منا سکوت کردند.

محمدی با بیان اینکه هماهنگی های لازم بین دستگاه های دیپلماسی و سازمان حج و زیارت برای رسیدگی به مسائل مربوط به این فاجعه وجود دارد افزود: در روزهای اول بیشتر مشغول امدادسازی و شناسایی اجساد بودیم و کمتر بحث حقوقی را پیگیری کردیم و اکنون کنسول گری ایران در جده،‌ سفارت ایران در ریاض  در این عرصه حضور میدانی دارند و به طور کلی هر نوع حرکتی در راستای حقوق این زائران از طریق دستگاه دیپلماسی انجام می‌شود؛ سازمان حج و زیارت نیز از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری این موضوع را به عنوان یک وظیفه جدی در دستورکار دارد.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متاسفانه وقتی فاجعه منا رخ داد بسیاری از کشورها که قربانیانی در این فاجعه داشتند  و از این حق برخوردار بودند تا از مقامات عربستانی در این باره سوال کرده و دولت این کشور را به چالش بکشند اما در برابر این موضوع سکوت کرده تا با عربستان همسو باشند ادامه داد : رسانه ها و سازمان های حقوق بشری نیز همین سیاست را دنبال کردند و در این عرصه فقط صدای جمهوری اسلامی ایران بلند شد که این برای عربستان ناخوشایند بود.

محمدی گفت: عربستان برای اینکه این اعتراض را غیر واقعی نشان دهند تاکید بر سیاسی بودن اعتراضات ایران داشت در حالیکه تاکید ما  بر احقاق حقوق زائران و جلوگیری از چنین اتفاقاتی است چرا که این فاجعه بزرگ با سوء تدبیر رخ داده است.

کد N996438

وبگردی