آفتاب
کارشناس مسائل بین الملل:

نظارت بر روند ارجای برجام مهمترین وظیفه کمیسیون مشترک وین است

نظارت بر روند ارجای برجام مهمترین وظیفه کمیسیون مشترک وین است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل، بااشاره به نقش کمیسیون مشترک ایران وگروه 1+5 گفت: یکی از وظایف این کمیسیون نظارت بر روند اجرایی برجام در قالب اقدامات متناظر کشورهای امضا کننده این متن است.

به گزارش خبرگزاری مهر حسن دریایی کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌و‌گو، با اشاره به اینکه روز یک شنبه بیانیه اتحادیه اروپا و آمریکا  لغو تحریم را علیه ایران اعلام کردند و بیانیه مشترکی از سوی خانم موگرینی و آقای ظریف منتشر شد، تصریح کرد: ‌در واقع از روزیکشنبه فرایند اجرایی برجام آغاز شده است و ما باید یک سری اقدامات را انجام دهیم و آمریکایی ها و کشورهای غربی نیز به صورت متناظر وظایفی را بر عهده خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر راستی آزمایی اقدامات ایران نظارت دارد، ادامه داد: در یکی از ضمائم برجام پیشنهاد کمیسیون مشترک بین ایران و گروه 1+5‌و همچنین اتحادیه اروپا مطرح شد که در واقع این کمیسیون به نوعی نظارت بر روند اجرای برجام را بر عهده دارد و اگر مشکلاتی بر سر اجرای برجام پیش بیاید این موضوعات در این کمیسیون مشترک مطرح می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه تعهد هر یک از اعضا در برجام روشن است ادامه داد:  مثلا اگر یکی از اعضا در اجرای وظایف خود کوتاهی کرد این موضوع مستند می‌شود و آن را در شورا مطرح می‌کنند و تلاش بر این است که  مشکلات این گونه با تعامل یکدیگر اعضا حل شود.

دریایی در پاسخ به این سوال که آیا مناسب نبود که در این کمیسیون کشورهای ثالث دیگری نیز حضور داشته باشند گفت: اعضایی که در حال حاضر در این کمیسیون هستند همه در جریان سابقه مذاکرات و ریز آن هستند و اگر قرار بود کشورهای دیگری اضافه شود آن‌ها اول ذینفع واقعی در این ماجرا نبودند و دیگر سو در جریان  ریز مذاکرات صورت گرفته نیستند.

 

کد N996397

وبگردی