آفتاب

قلیچدار اوغلو: آلمان به ترکیه پیشنهاد رشوه داده است

قلیچدار اوغلو: آلمان به ترکیه پیشنهاد رشوه داده است

رهبر حزب مخالف ترکیه با انتقاد از برنامه مهاجرتی میان آنکارا و اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سرازیر شدن موج پناهجویان به اروپا به ترکیه رشوه می دهد. بر همین اساس آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به ترکیه پیشنهاد کرده است که در ازای همکاری در مساله پناهجویان ، به روند پیوستن به اتحادیه اروپا سرعت ببخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچداراوغلو به هنگام سفر از آنکارا به شهر سامسون، گفت: دو میلیون سوری به ترکیه آمده اند. آنها به دنبال رفتن به غرب برای داشتن زندگی بهتر هستند اما مرکل در این باره می گوید: "بگذارید سوری ها در ترکیه باقی بمانند، ما برای نگهداری از آنها به شما پول می دهیم." وی به صراحت به ترکیه پیشنهاد رشوه می‌کند. ما به هیچ وجه این مساله را تایید نمی کنیم.

قلیچدار اوغلو اضافه کرد: جنگ داخلی در سوریه باید به پایان برسد و این کشور باید در مدت کوتاهی بازسازی شود تا سوری ها بتوانند آزادانه به کشورشان بازگردند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دولت آنکارا افزود: اکنون آنها به مرکل التماس می کنند که لطفا گزارش روند پیوستن به اتحادیه اروپا را بعد از انتخابات یکم نوامبر منتشر کند.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه در ادامه گفت: چرا بعد از انتخابات؟ زیرا در این گزارش به مسایل بسیاری زیادی مانند نقض دموکراسی و حقوق بشر در کشور، روند رو به افزایش بیکاری و فساد اشاره شده است.

به نوشته این روزنامه، این اظهارات در حالی بیان می شود که مقامات اروپایی این مساله را رد کرده اند که ارتباطی میان به تعویق انداختن گزارش روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا که قرار بود در 14 ماه جاری منتشر شود، با برنامه مهاجرتی میان این اتحادیه و آنکارا وجود دارد.

احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه در دیدار با آنگلا مرکل در کنفرانس خبری اخیر اعلام کرد که ترکیه آماده است با آلمان و اتحادیه اروپا درباره بحران پناهجویان همکاری کند و تدابیر لازم برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی را اتخاذ می کند.

در همین راستا قلیچدار اوغلو افزود: اگر شما یک کشور معتبر و قدرتمندی باشید در این صورت دیگر نیازی نیست که از دیگران درخواست کنید که شما را دعوت کنند. اکنون ترکیه به سطحی تنزل پیدا کرده است که خودش را دعوت می کند. از سال 2002 که حزب عدالت و توسعه در قدرت بوده، کشور در سراشیبی قرار گرفته است. در گذشته ترکیه عادت کرده بود که به همه جا دعوت شود، اما اکنون عادت کرده است که از همه جا محروم بماند.

وی در پایان از پاسخ اخیر رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به انتقادات مخالفان درباره کاخ ریاست جمهوری اش انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N996379

وبگردی