آفتاب
/گزارش/

آیا سوریه به محل جنگ نیابتی روسیه و آمریکا تبدیل شده است؟

آیا سوریه به محل جنگ نیابتی روسیه و آمریکا تبدیل شده است؟

"در حالیکه پرزیدنت اوباما بارها ایده جنگ نیابتی را در سوریه رد کرده است، کارشناسان درباره وقوع این جنگ در سوریه اختلاف نظر دارند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به حملات اخیر روسیه در سوریه نوشته است: «روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که میزان حملات هوایی خود در سوریه را همزمان با پیشروی نیروهای زمینی دولت اسد به سمت جبهه داعش در سوریه کاهش می‌دهد.

این اظهار نظر در حالی بیان شد که چند روز بعد نیروهای شورشی اعلام کردند که آنها به موشکهای ضد تانک "تاو" ساخت آمریکا مجهز هستند. این مساله نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه آمریکا نقش خود را در جنگ چندین ساله سوریه که اکنون روسیه نیز خود را در آن دخیل کرده گسترش داده است، افزایش داد.

در همین راستا، نیکولاس بلنفورد، روزنامه نگار روزنامه ساینس مانیتور نوشته است: این 500 موشک و یا بیشتر دارای بردی برابر با 2/6 مایل است و تاثیر بزرگی بر نیروهای دولتی گذاشته است.

هم چنین روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: در حالیکه شورشیان مسلح شده به طور فزاینده به مبارزه با دولت اسد مورد حمایت روسیه ادامه می‌دهند، جنگ سوریه به لبه پرتگاه جنگ نیابتی آمریکا و روسیه نزدیک می‌شود.

این در حالی است که پرزیدنت اوباما بارها ایده جنگ نیابتی را رد کرده است. وی در اوایل ماه اکتبر در یک کنفرانس خبری گفت: ما به سمتی حرکت نمی‌کنیم که سوریه را به سوی تبدیل شدن به عرصه یک جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه سوق دهیم. سوریه یک مسابقه شطرنج میان دو ابرقدرت نیست و اگر کسی این تصور را داشته باشد، در این صورت مشخص می‌شود که وی چندان نمی‌داند که در بازی شطرنج چه اتفاقاتی می‌افتد.

اما همه کارشناسان با اوباما موافق نیستند.

استفان بیدل، از شورای روابط خارجی در گفت‌وگو با شبکه خبری ان پی.آر جنگ نیابتی را این گونه تعریف می‌کند که در یک جنگ نیابتی، یک بازیگر خارجی برنامه نظامی خود را با به کارگیری مبارزان داخلی اجرا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس این تعریف، جواب ساده به سوال مثبت است. اما این پاسخ کامل نیست، در واقع در سوریه جنگهای نیابتی بسیاری در جریان است و هنوز مشخص نیست که یکی از این جنگها که میان روسیه و آمریکا بوده، مهمترین آنها باشد یا نه.

جان ‌مک‌لفلین، از مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی از دانشگاه جان هاپکینز، اعلام کرد که هنوز جنگ سوریه را به عنوان یک جنگ نیابتی نمی‌بیند اما وضعیت در سوریه بسیار سیال است و ممکن است به این سمت حرکت کند.

هم چنین کارشناس دیگری در این باره هشدار داد که کاربرد اصطلاح "جنگ نیابتی" برای تنش‌های موجود میان روسیه و آمریکا درباره سوریه اغراق آمیز است.

کلیف کوپچان، رییس گروه اوراسیای موسسه تحلیل خطرات جهانی گفت: اگرچه موشکهای به کار برده شده ساخت آمریکا هستند اما من فکر نمی کنم که آنها چندان مخالف اقدامات روسیه باشند. استراتژی آمریکا جنگ نیابتی نیست اما این اجازه را به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می‌دهد که چاله خود را در باتلاق جنگ داخلی سوریه بکند.

برخی منتقدان نیز می‌گویند مداخله روسیه کمتر برای مقابله با آمریکا بوده و بیشتر برای حمایت از هم پیمانان منطقه‌ای‌اش است.

هاوارد لافرانشی، در مقاله‌ای روز چهارشنبه در روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: تردیدی نیست که ولادیمیر پوتین در تلاش برای نجات بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است.

وی ادامه داد: اما به صورت فزاینده به نظر می‌رسد مقامات روسیه قصد دارند از طریق مداخله نظامی در درگیری‌های سوریه بر نقش خود تأکید کنند.»

انتهای پیام

کد N996313

وبگردی