آفتاب

سیا: اطلاعات در ایمیل‌های هیلاری کلینتون محرمانه نبود

سیا: اطلاعات در ایمیل‌های هیلاری کلینتون محرمانه نبود

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به کنگره گفته که نام یک منبع اطلاعاتی احتمالا محرمانه که وزیر امور خارجه سابق این کشور آن را محرمانه ندانسته بود، از نظر این سازمان نیز اصلا "محرمانه" نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سیا در گزارش خود به کنگره نام "موسی کوسا" را ارائه کرده که در دوران معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی رییس سابق سازمان اطلاعات بود و این مساله را مطرح کرده که آیا نام این فرد باید به عنوان یک عامل محرمانه در ایمیلی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا چهار سال قبل از یک فرد کاملا معتبر دریافت کرد،‌ می‌آمد یا خیر.

جمهوری خواهان که تلاش می‌کنند تا کلینتون را به سوء مدیریت در اطلاعات محرمانه در دوران صدارت امور خارجه متهم کنند، به این مساله می‌پردازند که نام رییس سابق سازمان اطلاعات لیبی نباید در ایمیلی که برای کلینتون در سرور شخصی‌اش ارسال شد، می‌آمد.

اما سیا که این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد، در گزارشی به قانون‌گذاران در کنگره اعلام کرد که نام رییس سابق اطلاعات لیبی نباید محرمانه باشد.

پس از چندین ماه تاخیر و بروکراسی سیاسی،‌ وزیر امور خارجه سابق آمریکا قرار است روز پنجشنبه در کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که مسئول بررسی اتفاق بنغازی در لیبی است حاضر شود و به پاره‌ای از سوالات درباره عملکردش در حمله 2012 به کنسولگری آمریکا در بنغازی، سرور شخصی ایمیل‌هایش و سیاست باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در قبال رخداد بنغازی پاسخ دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا پس از بررسی ایمیل‌های کلینتون در پاسخ به درخواستهای آزادی اطلاعات بازبینی‌هایی را در آنها انجام داده و در برخی از موارد اعلام کرد که مولفه‌های موجود در این ایمیل‌ها باید محرمانه می‌بودند.

اوایل ماه جاری میلادی رییس کمیته رسیدگی به رخداد بنغازی با اشاره به رییس سابق اطلاعات لیبی این مساله را مطرح کرد که وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نامزد پیشرو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از حزب دموکراتها ایمیلی را در سرور شخصی خود به تاریخ مارس 2011 و با نام یک "منبع انسانی" دریافت کرده است.

وی ادامه داد: این اطلاعات نه تنها باعث به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا می‌شود بلکه زندگی انسانها را نیز به مخاطره می‌اندازد. وزیر امور خارجه سابق آمریکا با داشتن این اطلاعات آنها را به همکار خود نیز ارسال کرده است و درباره عدم ارسال اطلاعات محرمانه از طریق سرور شخصی خود به سایر همکارانش نیز دروغ گفته است.

افراد مطلع از بازبینی اطلاعات مربوط به ایمیل‌های کلینتون گفته‌اند که وزارت امور خارجه آمریکا نام رییس سابق اطلاعات لیبی را از ایمیل ارسالی و به عنوان بخشی از یک اقدام استاندارد در حفاظت از حریم خصوصی و نه به دلیل اینکه این اطلاعات محرمانه بودند، حذف کرده است.

انتهای پیام

کد N996298

وبگردی