آفتاب

تظاهرات سالانه گروه "پیگیدا" با خشونت به پایان رسید

تظاهرات سالانه گروه "پیگیدا" با خشونت به پایان رسید

تظاهرات گروه ضد اسلام گرای آلمان موسوم به "پیگیدا" در شهر شرقی این کشور، درسدن، برای بزرگداشت اولین سالگرد تظاهرات خود با درگیری‌های خشونت آمیز به پایان رسید.

تظاهرات گروه ضد اسلام گرای آلمان موسوم به "پیگیدا" در شهر شرقی این کشور، درسدن، برای بزرگداشت اولین سالگرد تظاهرات خود با درگیری‌های خشونت آمیز به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زمانیکه پلیس می‌خواست طرفداران این گروه را متفرق کند، درگیری‌هایی میان آنها و پلیس اتفاق افتاد. مارکو لاسکه، سخنگوی پلیس شهر اعلام کرد که یک نفر در این درگیریها راهی بیمارستان شده و هم چنین یک نفر دیگر نیز دستگیر شده است.

مسوولان شهر درسدن هشدار داده‌اند که در برابر خشونتهای این گروه تدابیر شدیدی اتخاذ خواهند کرد. با این حال نگرانی‌ها در آلمان نسبت به رادیکال شدن بیشتر این گروه وجود دارد.

مقامات آلمان این گروه را متهم به ایجاد ترس و نگرانی در میان مهاجران کرده‌اند. این در حالی است که در طول ماههای گذشته پناهجویان بسیاری به سمت این کشور سرازیر شده‌اند.

در این تظاهرات، تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، شعار " پناهجویان استقبال نمی‌شوند" سر دادند و سخنرانان این تجمع درباره مهاجرت اعلام کردند که "آنها را بازگردانید".

یک مقام ارشد امنیتی آلمان هشدار داده که گروههایی مانند "پیگیدا" به دنبال خشونت هستند. امسال میزان خشونتها علیه مهاجران به خصوص علیه کمپهای پناهجویان افزایش یافته و در همین راستا می‌توان به حمله با چاقو به شهردار کلن اشاره کرد. در همین راستا فرد ضارب به پلیس اعلام کرده است بر اساس تمایلات ضد خارجی خود این اقدام را انجام داده است.

هم چنین وزیر کشورر آلمان اواخر روز یکشنبه به شبکه ای.آر.دی اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی کشور بر اقدامات گروه "پیگیدا" نظارت دارد و رهبران این گروه را "افراطگراهای راستی" نامید.

در تظاهرات روز دوشنبه نسبت به راهپیمایی هفته گذشته، افراد بیشتری شرکت کرده بودند که نزدیک به 9 هزار نفر در این تظاهرات حضور داشتند. البته برگزارکنندگان این تظاهرات اعلام کردند که نزدیک به 40 هزار نفر شرکت کرده بودند.

درمیان معترضان عده‌ای لباسهایی با نشانه‌های گروههای نئونازی بر تن کرده بودند اما برخی از افراد مسن شرکت کننده در این تظاهرات نیزاعلام کردند که به هیچ گروه یا جنش سیاسی وابسته نیستند.

اکارد، یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات، با بیان اینکه اگر فامیلی‌اش را اعلام کند، ممکن است شغل دولتی خود را از دست دهد، تنها اسم کوچکش را اعلام کرد و گفت: اشتباه است که دولت تنها کاری که انجام می‌دهد، درهای خود را به سوی پناهجویان باز می‌کند. بسیاری از آنها پناهجوی واقعی نیستند و مهاجران اقتصادی محسوب می‌شوند.

در همین راستا، گابریل زیگمار، معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد که لحن بحث دراین‌باره در آلمان به دلیل گروههایی مانند "پیگیدا" خشونت آمیز شده است.

آلمان در طول ماههای گذشته شاهد خشونتهایی علیه پناهجویان و کمپهای آنها بوده است. از ابتدای امسال بیش از 520 حادثه در این باره ثبت شده است. این در حالی است که در سال 2014 تنها 200 مورد از این گونه حوادث اتفاق افتاده بود.

تیمو لوچوکی، کارشناس سیاسی در بنیاد مارشال آلمان در این باره اعلام کرد: تنها هشدار مقامات و سیاستمداران برای دلسرد کردن افراد از پیوستن به "پیگیدا" کافی نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که آنها بر روی طرفداران خود بسیار جدی عمل می‌کنند.

انتهای پیام

کد N996232

وبگردی